Dagen 35,36 en 37 van de protesten in Ankara: Terug bij af

Nederlanders in Turkije Forums Opmerkelijk Nieuws Dagen 35,36 en 37 van de protesten in Ankara: Terug bij af

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    debekker
    Bijdrager

Dagen 35,36 en 37 van de protesten in Ankara: Terug bij af

Het nieuws werd deze dagen gedomineerd door Egypte. Turkije is een van de weinige landen die zich niet neer kan leggen bij de staatsgreep in het land en men blijft hier uitspraken over doen. Aangezien het land erg betrokken is geweest bij het opzetten van een politiek systeem in Egypte en de financiering hier van wordt er van overheidswege veel aan gedaan om deze stem ook luid en duidelijk te laten horen. Terwijl er s’avonds in Istanbul diverse grote protesten zijn let het persbureau Anadolu alleen op het land van de farao’s.

De arrestaties gaan ook nog dagelijks door. Per dag worden er gemiddeld 15 man van hun bed gelicht om afgevoerd te worden naar het politie bureau, vaak is er geen duidelijke aanklacht en staan deze mensen ook weer na een aantal uur verhoor weer buiten.

Op zaterdag was een grote demonstratie als steun betuiging voor vrouwen met een hoofddoek. De betogers van diverse forums door de hoofdstad wilden zo laten zien zij ook aan de kant van deze mensen staan. Men demonstreerde =nu voor het feit dat vrouwen geen hoofddoek mogen dragen in het parlement. Enkele duizenden mensen waren gekomen hiervoor, maar helaas was er geen media om hier verslag van te doen.

Hier volgen mijn ervaringen vanuit Ankara:

Op donderdag had ik een afspraak voor mijn onderzoek met een aantal van de oprichters van het Kugulu platform. Aangezien ze mij al vaker verteld hadden dat ze gevolgd werden en afgeluisterd was mijn reis er naar toe als een aflevering van een James Bond film. Met een hoed op mijn hoofd en een dikke zonnebril op mijn neus probeerde ik de lokatie van onze afspraak zo discreet mogelijk te bereiken.

Na een aantal keer te zijn overgestapt op verschillende buslijnen kwam ik aan in de straat van onze afspraak. Ik liep een aantal keer heen en weer door de straat en merkte al snel dat er mensen in een auto voor het pand zaten met een camera met een opvallend grote zoomlens. Op de hoeken stonden steeds een mannetje met een oordopje van hun telefoon in dus ik verzon maar even op het terras onder het appartementen complex van mijn afspraak een kopje thee te gaan drinken.
    Via een zij uitgang had ik bedacht direct in het portiek te kunnen komen zonder op te vallen. Dus na het afrekenen kon ik via deze personeelsingang direct het trappenhuis in. Het appartement waar ik aankwam zag er behoorlijk netjes uit en werd als kantoor gebruikt door een deel van de oprichters van het platform. Zij hebben als vriendengroep een tijdje terug een eigen IT bedrijfje opgericht en waren nu bezig met het bouwen van een aantal sites.

Mijn vragen gingen vooral over hun identiteit en het verschil met hun imago. Hoe kwamen ze in de pers en wat was hun eigenlijke boodschap, maar ook hoe ze die boodschap vorm konden geven zodat het niet vervormd werd door de kijker of lezer. Ik kreeg antwoord op al mijn vragen en kon zo weer verder met mijn scriptie. We hebben nog even nagepraat voor het tijd was om weer naar het park te gaan.

In het park hing nu een grote flatscreen tv waarop de facebook pagina en HalkTv tegelijkertijd te zien waren. Deze had men ontvangen van een donateur en bleek goed te zijn om informatie het park in te krijgen en anderen van de voor besproken stand punten in te lichten.

Toen het eenmaal donker begon te worden zag ik een nieuwe vorm van demonstreren. Met een kaarsje in een soort jampot liepen er demonstranten in een rij stil door het park en langs de boulevard. Een stil protest maar duidelijk herkenbaar, en tegen zo iets is het natuurlijk moeilijk om op te treden als overheid.

Op vrijdag morgen gebeurde er iets raars in het park. Terwijl er was besloten dat de politie invallen van elke morgen tegen moesten worden gegaan door de dekens op tijd weg te halen, kwam er net op dat moment (5 uur in de morgen) een groep opvallend geklede dames het park in die zichzelf ook demonstranten noemden. Ze gingen op een deken zitten en wilden niet weg gaan. Iedereen had het gevoel dat ze onder de invloed waren van alcohol en ze brachten door hun demonstratieve sit-in de rest van de groep in gevaar. Dit werd ook niet echt geaccepteerd door de anderen dus er ontstond een flinke woorden wisseling en wat duw en trekwerk. Ze vertrokken, maar zworen wraak.

Die avond werd duidelijk wat die wraak wel zou zijn. Ze waren uitgenodigd door het platform om te komen praten over de gebeurtenissen in de vroege morgen. Maar ze hadden ook anderen mee genomen, mensen die nooit op dit forum waren geweest en niet gewend waren aan de vrije uitwisseling van ideeën en idealogiën die er hier was. Toen ze dit aanhoorden werden ze agressief, de Kugulu park betogers hadden in hun verwoording niet duidelijk uitgelegd waarom ze die ochtend zo boos waren geweest. De dames en vooral hun aanhang werden steeds agressiever en de Kugulu park platform mensen voelden zich steeds meer aangevallen op hun methode van demonstreren. Zo begon er een enorm duw en trekwerk voor het forum plaats te vinden. Moeders die er tussen sprongen wisten gelukkig te voorkomen dat het echt tot klappen aan kwam, maar erg goed was de sfeer niet meer.

Nadat ze vertrokken stond de forum leider er een beetje beteuterd bij, hij legde uit dat hoe minder de politie ingreep, mensen hun idealogiën meer voorrang gingen geven. Toch ging het forum door en elk persoon die sprak had het over het feit dat er geweldloos moest worden op getreden en dat er respect moest zijn voor andere meningen, ook al was je het er niet mee eens.

Onderweg naar mijn werk die dag zag ik ook nog iets anders plaatsvinden. De regeringspartij had een grote demonstratie georganiseerd voor de Egyptische ambassade op de Atatürk boulevard. Mensen stonden rijen dik, gescheiden op geslacht met Egyptische vlaggen, midden op straat. Het verkeer was geheel geblokkeerd maar de politie stond dit voor hen wel toe. Even later werd me duidelijk waarom. Ik passeerde een straat achter de boulevard en deze stond vol met gemeente bussen, niet de stadsbussen waar je met je bus kaart gebruik van kon maken maar waar werknemers van de gemeente mee naar hun werk werden gebracht. Gemeentes zoals Polatli en Mamak uit de regio hadden hier meer de AKP-aanhangers naar het centrum gebracht.

Die nacht zou een top man van de AKP jongeren beweging mij wederom identificeren als provocateur aan zijn tienduizenden volgers op Twitter. Elke minuut zouden er vanaf nu aan bedreigingen binnen komen, van doodsbedreigingen tot scheldpartijen maar geen één met argumenten of een poging tot een dialoog. Veel van deze bedreigingen komen binnen van Turken in het buitenland en een groot deel van Nederlandse Turksen. Ik probeer ze altijd uit te leggen dat het niet alleen een grondrecht is om je mening te geven in de democratie waar je woont maar vooral een plicht is. Volgens hun redeneringen mag je als buitenlander je niet uitspreken, maar dan zouden zij dat ook in Nederland niet mogen….

Op zaterdag ging het hard het nieuws. Niet het nieuws over de “pro-hoofddoek in het parlement” demonstratie, maar het nieuws rond Gezi park. Aangezien het park snel weer zou openen was een watergevecht georganiseerd op Taksim en zo gepoogd worden het park weer te betreden. Dat laatste vond ik niet slim aangezien je zo de overheid weer provoceerd en je geweld oproept. Maar ik stond wel achter het recht om te demonstreren op Taksim.

Helaas kwam het er niet van. Ik was druk bezig om veel hapjes te maken voor een Raki avond die ik organiseerde voor mijn familie hier, maar terwijl ik achter mijn laptop groente zat te snijden zag ik de beelden al weer langs komen. Politieke leiders van de oppositie partijen gingen voorop en gaven een manifest aan de politie diensten voor Taksim. Hierop stond dat het verboden was voor hun om het park nog langer gesloten te houden, de rechter had zich hier immers over uitgesproken. Mensen tegen houden in een demonstratie mocht ook niet van de wet. Toch kwamen ze er niet langs.

De agenten hadden wederom hun helmen al weer voorbereid en hun identificatie nummer op de achterkant afgeplakt. Als een overheid zich al niet aan hun eigen wetten houdt, en de politie al helemaal niet dan kan je het dus een politie staat noemen, en dat ontwikkelde zich voor mijn ogen.

Er was geen steen gegooid of er werd midden tussen de politici een traangas granaat geschoten, het publiek begon te rennen en tienduizenden mensen trokken zich terug de straten rond Taksim in. De agenten gingen er achter aan en de Toma waterkanonnen ook, er ontstond een ware klopjacht. Dit hadden we al eerder gezien maar toch was het nu weer anders.

Terwijl het duidelijk was dat de politie wederom mensen rechten aan het schenden was door op live tv traangas in cafe’s te schieten en terassen rond Taksim waren er achter de politie linies ineens anderen wel toegestaan rond te lopen. Ze zongen “wij zijn de soldaten van Erdogan” en ze waren gewapend met stokken en hier en daar een soort gekromd zwaard.

Het liep nu echt vreselijk uit de hand, deze soldaten, zoals ze zichzelf noemden hadden het recht in eigen handen genomen. De politie deed aanvankelijk niks tegen ze terwijl ze er op los sloegen. Pas toen de mannen met zwaarden voor het oog van de camera demonstranten aan het steken waren en hun wapens rondzwaaiden om mensen zwaar te verwonden werd er in gegrepen. Eerst nog alleen door ze op afstand te houden, maar later zijn ze volgens de governeur toch gearresteerd.

Op deze beelden valt er een stukje van te zien:
    http://www.youtube.com/watch?v=1Spch2CR8i4&feature=youtu.be

Door het zware geweld was het de overheid weer gelukt om alle tegenstanders aan één kant te krijgen. Iedereen was zich weer bewust van de gezamelijke vijand en zo zouden er die avond nog door heel het land grote demonstraties ontstaan. We zijn weer terug bij af.

Ihlamur
    Bijdrager

Zondag 7 juli 17.15
    http://www.haberinyeri.net/pala-dehsetinde-flas-gelisme-163636h.htm
    Talimhane’de bazı göstericilere pala ve döner bıçaklarıyla saldırdıkları gerekçesiyle gözaltına alınan ve savcının tutuklama istemiyle sevkettiği 4 saldırı şüphelisi mahkeme tarafından serbest bırakıldı.

De 4 personen die op Talimhane gearresteerd waren voor het plegen van aanvallen op de demonstranten zijn middels een gerechtelijke beslissing vrijgelaten.

Gisteren op Halktv is dit filpje en nog een filmpje echt voor uren uitgezonden zodat je alle details keer op keer nog eens goed kon bekijken. In het eerste filmpje waarbij de vrouw met het mes geslagen en geschopt wordt zie je dat ze met zijn 4en zijn. In het 2e filmpje ‘duwt’ de politie deze met dönermessen en stokken zwaaiende mensen zachtjes weg. Vervolgens draaien ze zich om en vallen volaan de menigte aan. De politie doet niets. Opvallend is dat er 2 cameramensen tussen lopen die niet geduwd of aangevallen worden, duidelijk bij de groep behorend. Wie dit waren is nog niet bekend.

De vader van de met het mes zwaaiende man heeft bekend gemaakt dat hij zijn zoon in deze actie beslist niet steunt. de jongeman zou doorgedraaid zijn omdat hun bedrijf, in de protestzone, al weken geen omzet heeft en ze daardoor zwaar in de schulden zijn gekomen. De vader verklaarde verder dat hij dit aan Eroğan wijt. Als deze bij de eerste onlusten in het Gezipark geluisterd had naar zijn volk en de boodschap had aangenomen was dit allemaal niet nodig geweest. Hij heeft zich tegenover het Koerdische en Turkse volk verontschuldigd en steun betuigd aan de demonstranten.

Adriana
    Bijdrager

Wat een avonturen beleef je. Interessant verslag weer. Jammer dat je door bepaalde mensen bedreigd wordt. Ze kunnen vaak niet tegen kritiek. Hun land is heilig, niets en niemand doet het verkeerd. De waarheid is keihard en duidelijk te zien op tv en mensen die dit alles zelf meemaken. Iedereen heeft rechten en plichten, ook al ben je buitenlander. turk

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.