Dag lieve Bıçkın

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat Dag lieve Bıçkın

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Ihlamur
    Deelnemer

Het is nu de 5e keer dat het mij overkomt, 3 maal in Nederland, 2e maal hier in Turkije.

Hoe kan iemand zomaar zonder reden een geliefd huisdier van een ander mens verwonden of doden??

Momenteel zitten we vol haat jegens alle dorpelingen hier, we verdenken iedereen.
    De gemiddelde reactie hier is “ha, kopek (köpek zeggen ze niet eens) olur öyle şey…..”
    Kijken ons beetje meewarig aan omdat we af en toe huilbui hebben en draaien zich dan om.
    Er is hier in sommige gebieden echt nog een gebrek aan beschaving, hygiene en fatsoen.

Onze Bıçkın hebben we 2,5 jaar gehad, opgevoed samen met de moederhond, iedere dag wandelen, borstelen, kletsen, als nodig was verbandje, pilletje, tijdens de heetste dagen van het jaar had ie zelfs een vetilator naast hem staan.

10 Dagen was hij zoek, het is paartijd misschien achter vrouwtje aan (hoopten we stiekum).
    Zaterdag heeft een tunnel in het irrigatiekanaal hem uitgespuugd en dreef hij voorbij.
    Alleen herkenbaar aan pluimstaart en rode halsband.
    Kogelgat in heup en borst.

Elveda canım oğluşum….

ni_hao
    Deelnemer

Ihlamur schreef:

Momenteel zitten we vol haat jegens alle dorpelingen hier, we verdenken iedereen

Ik begrijp je emotie maar alle dorpelingen verdenken slaat echt nergens op en dan zelfs iedereen haten. Zegt iets over jezelf denk ik. Het is nu eenmaal bekend dat een groot aantal Turken niets van honden moet hebben en inderdaad sommigen niet schromen een hond neer te schieten. Ik heb ook een hond, heel lief en zeker niet vals. Enige tijd geleden liet ik de hond uit en zoals gewoonlijk in de vrije natuur hier zonder riem; de hond liep dus los. Wie schetst mijn verbazing…loopt er een agent en die trekt meteen zijn pistool. Ik schreeuwen natuurlijk tegen die agent en riep mijn hond terug om hem maar aan te lijnen. Blijkt die agent een hekel te hebben aan honden omdat die zelf ooit door een hond is gebeten. Ander, eveneens waar gebeurd verhaal…. Een schaapsherder hier in de weilanden had een leuke bruin gekleurde hond, die we allemaal “bruintje” noemden. Die hond was zo waaks dat indien er een auto over de weg reed, de hond begon te blaffen en een stukje met de rijdende auto mee liep. Op een dag bleek de hond door zijn baasje door het hoofd geschoten omdat het gedrag van de hond hem irriteerde.

Kortom, Turken zijn geen hondenliefhebbers en zijn inderdaad in staat om een hond erg snel te doden. Als je dat weet, heb je dat te accepteren (je verandert het (dat gedrag) immers toch niet) en moet je extra alert zijn en zoveel als mogelijk maatregelen nemen.

Let wel ik praat het doden van honden door Turken zeker niet goed, maar als zoiets gebeurt is het m.i. heel erg zwak om iedereen in je dorp daarom te haten en te verdenken.

Ihlamur
    Deelnemer

Ik weet dat het gebeurt hier, maar zoals met zo veel dingen is een mens passief…totdat het jezelf overkomt.
    In Nederland is mijn kat met hagel beschoten,bij ons in de tuin, zat een stukje lood in zijn voorhoofdsholte, heeft er nog trouwens jaren mee geleefd, dat terzijde, maar bij latere navraag bleek dat de enige in de buurt met een buks mijn overbuurman was met wie we een goede burenrelatie hadden.
    Toen we hem op de man af vroegen of zijn zoon ´toevallig´ met de buks gespeeld had, heeft hij ons voor de rest van de tijd dat we daar woonden ontweken.
    Dus het is niet specifiek DİT dorp, het is ook Rilland en Krabbendijke in Nederland, waar ze mijn katten vergiftigd of beschoten hebben.
    In de laatste 25 jaar ben ik op deze manier 5 dieren kwijtgeraakt alleen omdat de mensheid een mentaliteit toont die ver beneden peil is.

Ik ben bekend hier in het dorp waar we nu wonen én het dorp waar we gewoond hebben, 2 km verderop.
    Iedereen kent de vrouw met de zwarte hond en dito laarzen die iedere dag lange wandelingen maakt (nu ff niet tijdens de warme maanden), ik maak met iedereen een babbeltje, wordt overal geroepen voor thee of brood bakken.Hond valt niemand aan, steelt geen kippen en loopt alleen s´nachts los of samen met mij.

Ni_Hao, je kan het een zwakke reactie vinden, het is een eerste emotionele reactie (die volgens mij heel normaal is), natuurlijk gaan we niet in een hinderlaag liggen en natuurlijk gaat het haatgevoel over.We verlagen ons niet tot hetzelde niveau als de dader.

Hoop niet dat het jullie overkomt (echt niet )maar we praten nog eens als jouw hond opgezwollen als een doedelzak, zonder haar, half verteerd en kapotgeschoten ergens boven komt drijven omdat de 1 of andere gestoorde zijn complexen nergens anders kwijt kan.

Sorry trouwens voor als dit onderwerp niet op dit forum thuishoort, heb er begrip voor als het verwijdert wordt, het heeft niet specifiek met Turkije te maken, maar moest het even kwijt.

Ihlamur
    Deelnemer

Ben momenteel nog erg emotioneel en opgefokt, de dood van de hond komt namelijk bovenop een hele serie tegenslagen.

Het gaat mij in deze ook helemaal niet om het feit dat Turken geen hondenliefhebbers zijn.

Ik betreur het Ni_hao dat je (bijna) een psychologisch rapport van mij opmaakt wordt met een zinssnede als ” zegt iets over jezelf denk ik” en het zwak vinden van het hebben van verdenkingen.

Nooit gehoord van de verschillende fases van het rouwproces?
    Ontkennen, woede, acceptatie?

ni_hao
    Deelnemer

Ik schreef ook dat ik begrijp dat je emotioneel bent en ik maak zeker geen (ook niet bijna) een psychologisch rapport op (dat kan ik ook niet), en ja ik ken de faseringen van een rouwproces. Totaal zijn het er een stuk of 7 a 8 en zijn dezelfde fasen welke (kunnen) voorkomen bij emigratie, echtscheiding e.d. Dat is nu eenmaal zo. Met “zegt iets over jezelf” bedoel ik dat je daaruit kunt opmaken dat je geëmotioneerd bent en/of kwaad bent en kennelijk niet in staat bent om – ondanks je emoties – een moment te nemen rationeel te denken en je af te vragen, wat een dergelijk bericht te weeg kan brengen en welk doel het is gediend op een forum over Nederlanders in Turkije. Het publiekelijk – en dit forum is nu eenmaal publiekelijk, dus openbaar – op een forum dat over Nederlanders in Turkije gaat, (groepen van) mensen zo neerzetten (haten, verdenken) stuit mij tegen de borst. Zelfs indien je geëmotioneerd bent, dan vind ik dat je dat soort dingen moet (zien te) voorkomen. Gelukkig geef je zelf in een tweede reactie in deze thread aan, dat dit onderwerp wellicht niet (in deze vorm) hier thuishoort.

Victoria
    Deelnemer

He wat naar zeg, Ihlamur.. Wens je sterkte met jullie verlies.
    Ik kan er ook niet bij dat er mensen zijn die zomaar andermans dieren kwaad doen. Leef je dan uit op een boksbal ofzo!

Freija
    Sleutelbeheerder

Hoi Ihlamur, veel sterkte gewenst en ik hoop dat je dat laatste beeld van je hond ooit nog kwijt zal kunnen raken. Lijkt mij een vreselijk gezicht om je geliefde huisdier zo te zien. Ik snap je emotionele reactie volkomen. Wat een zinloze en harteloze daad!

Hilde73
    Deelnemer

Wat ontzettend naar, mensen moeten van een huisdier van iemand anders afblijven. Ik kan me goed voorstellen dat je dit nu allemaal voelt in je woede. Sterkte!

boekee
    Deelnemer

Sterkte! Misschien troost het als je bedenkt dat het per ongeluk kan zijn gebeurd? Er wordt zoveel gejaagd hier ’s nachts. Bij jullie in de buurt vast ook.
    iig veel succes met het verwerken van je verlies.

Trudy
    Deelnemer

heel veel sterkte!! ik herken je gevoel, je boosheid en je verdriet. Onze hond is vorig jaar door de buurman dood gevonden. Vergiftigd. Gelukkig hebben de kinderen hem niet gevonden. Onze buurman, een Turk, was zo ontzettend kwaad dat hij een week lang de straat had volgehangen met posters met allerlei verwensingen en vervloekingen richting de dader. Je bent dus echt niet de enige met ‘haat’emotie na zo’n walgelijke daad. Wij hadden vooral heel veel verdriet. Ik ben nu ook heel angstig dat onze andere hond wat overkomt. Helaas kunnen we het niet voorkomen als het gebeurt, alleen maar hopen dat het hem en ons bespaart blijft.

Muratje
    Sleutelbeheerder

Heel erg naar hoor, veel sterkte!

Ik heb het ook weleens meegemaakt dat de gemeente een verkeerde hond hand neergeschoten omdat die gevaarlijk zou zijn. Ze waren toen op zoek naar een “zwarte” hond. Tja die zijn er natuurlijk niet zo veel smash

Ihlamur
    Deelnemer

We komen alweer met de voetjes op aarde :).
    Bedankt voor de fijne reacties hier!
    Gejaagd wordt er idd hier in de buurt maar niet in dit seizoen en niet met enkele patronen, er zit geen groot wild meer (alleen vogeltjes)en daar gebruiken ze hagel voor.

ans 62
    Deelnemer

Wat erg, Ihlamur.
    Kan me voorstellen, hoe je je voelt.
    Sterkte meid.

Klaske
    Deelnemer

Oeffff…
    Lees dit nu pas. Ook mijn hond is kort geleden verdwenen. Er is – heel lief – gesuggereerd dat ze wellicht door iemand is meegenomen omdat t zo’n lieverd was en nu misschien wel ergens een erf bewaakt, de ruimte heeft en goed verzorgd wordt. Het wás een troostrijke gedachte en ik bedacht me vandaag dat dit de eerste dag was dat ik niet om haar gehuild heb. En nu doe ik het toch weer…

Ihlamur
    Deelnemer

Ik weet hoe je je voelt, als je eenmaal weet wat er gebeurd is kan je het een plekje geven maar het blijft Kl… van d Bok!
    Ik geloof met je mee dat jouw hond inderdaad is meegenomen omdat ze zo lief is, dat is niet onmogelijk.
    Dat is mijn man vroeger in Serik overkomen, zijn hond hebben ze gejat omdat het zo´n goede speurzin had, ideaal voor nachtjagers……

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.