Dag 34 van de protesten in Ankara: Egypte en een avondje op het forum

Nederlanders in Turkije Forums Opmerkelijk Nieuws Dag 34 van de protesten in Ankara: Egypte en een avondje op het forum

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    debekker
    Bijdrager

Dag 34 van de protesten in Ankara: Egypte en een avondje op het forum

Het nieuws van de dag kwam weer zeer traag op gang. Ook in Turkije zijn de ogen op dit moment gericht naar Egypte.
    Morsi heeft namelijk 2,5 miljard dollar geleend van de Turkse overheid, meer dus van Turkije dan de VS want die hebben een lening beloofd van 1 miljard, hoewel tot nu toe maar 250 miljoen is gegeven. De moslim broeders hebben ook vaak het model gebruikt van de AKP bij het opzetten van hun partij, hierin kregen ze veel steun van adviseurs binnen de AKP die naar het land zijn afgereisd.

Ook het leger speelde een zelfde soort rol in beide landen. In Egypte heeft het leger ook zeer veel controle over het land gehad en ex president Mubarak kwam hier uit voort, in Turkije heeft men in tegenstelling nooit lang de macht gehouden, zelfs na coups werd er vrij snel over gegaan op een burger leiderschap. Toch is het belangrijk om hier naar te kijken, aangezien het leger één van de seculiere instituten is geweest door de geschiedenis van het land heen en een bewaker van de grondwet. Hoewel de top van het leger inmiddels door de diverse rechtzaken wel is vervangen door AKP leden, blijft het in de aard van het beestje volgens velen.

De burgemeester van Ankara was ook weer in het nieuws, hij had Morsi erg gesteund in de afgelopen dagen dus nu begon hij een twitter trend over hoe anderen provocateurs waren en hoe Turkije naast de ex leider van Egypte stond. Hij zou ook op deze avond een optreden hebben op een conservatief tv station in Turkije en er was opgeroepen om hier te gaan demonstreren.

De regionale leider van de CHP maakte eerder deze dag ook een opmerking over Gökcek, de burgemeester, hoe de komende lokale verkiezingen hem als tyran zouden weg vagen. Overigens maakte hij ook de opmerking dan voor het eerst in 15 jaar de financiële boeken van de stad openbaar te maken.

Vanuit Denemarken kwam er vervolgens nieuws over wat een grote impact zou hebben in vooral het zuiden van het land. De Koerdische pro-PKK zender die vanuit dit land opereerde werd gesloten op bevel van de overheid in Denemarken.

In de avond was er een receptie van de Amerikaanse ambassade om (een dag te vroeg) de Amerikaanse onafhankelijkheid te vieren. De ambassadeur had al vaker door middel van citaten van Atatürk en John F Kennedy te gebruiken kritiek gehad op het handelen van de overheid en opgeroepen tot ruimte voor demonstraties. Nu ging hij in zijn speech nog verder, hij vertelde dat hij dagelijks de demonstraties had gevolgd vanuit zijn residentie aan de Atatürk boulevard, naast de ambassade. Uit protest tegen zijn uitspraken verlieten een groot deel van de top van de AKP direct zijn receptie.

Tussen Kugulu park en de Amerikaanse ambassade in ligt onder andere de Egyptische ambassade. Toen het nieuws bekend werd van de coup, gingen een zeer grote groep demonstranten hier naar toe om hun steun aan het Egyptische volk te betuigen.

Hier volgen verder mijn ervaringen van deze dag in Ankara:

Woensdag is de centrale dag voor de forums in Kugulu park. Normaal gesproken zijn er hier elke dag publieke debatten maar deze dag is het een plaats waarop mensen vanuit de forums in andere stadsparken hier naar toe komen. Ik besloot na mijn werk dus ook te gaan.

Zoals ik al voorspeld had was het nu ook de tijd voor Yusuf om te spreken. Het forum had voor een dagje iemand anders aangesteld als moderator en dus zat hij op de eerste rij, ik besloot naast hem te gaan zitten zodat hij het een beetje voor me kon vertalen.

Het was niet heet deze avond en dus kwamen er zo’n 300 mensen vroeg op dagen om mee te doen in de debatten. Er waren een hoop jongeren, maar ook de ouderen waren goed vertegenwoordigd, van 50’ers tot mensen in de 80, iedereen had iets voorbereid om te gaan zeggen.

De eerste spreker was een oudere dame van een jaar of 60, zij was zoals ze zelf zei, enorm onder de indruk van de democratie in het park. Wat er ook zou gebeuren, zij zou het steunen. Verder gaf ze aan dat er nieuwe tijden aan zaten te komen, dat er ruimte was voor een nieuw geluid in Turkije.

Dit zette de toon, hoewel het debat eigenlijk zou gaan over de lokale verkiezingen was het natuurlijk moeilijk te sturen als mensen het over de landelijke politiek hadden. De volgende spreken begon over de historie van Cankaya, de deelgemeente in Ankara, de verschillen met andere delen van de stad en hoe de mensen daar te betrekken bij deze forums. Er waren meer verschillende stemmen nodig.

Een dame die met haar dochtertje iets verderop aan het spelen was had dit gehoord, zij kwam uit Ulus en wilde ook haar mening komen geven. Ze had het over de burgemeester die volgens haar zo goed begonnen was maar nu een soort autoritaire waanzin had gekregen, alsof hij het allemaal beter wist voor iedereen en dat ook zij als conservatief er nu wel genoeg van had gehad. Voor ze begon met spreken had ze duidelijk angst, ze keek naar beneden en niet het publiek in, toen ze merkte dat haar woorden door velen gesteund werden en de handen de lucht in gingen, zag ik aan haar dat ze zelfvertrouwen begon te krijgen en steeds meer volume in haar woorden.

De volgende spreker zou een jongen zijn van een jaar of dertig, met dikke glazen in zijn bril en een tasje met boeken. Duidelijk niet iemand die vaker had gesproken op deze plaats, hij noemde alle politieke partijen fascistisch, iets wat hem niet op applaus kwam te staan want er was een heftige tegen reactie merkbaar in de sprekers hierna. De oppositie partijen waren inderdaad niet goed geweest in hun vertegenwoordiging van het volk, maar dit ging de meesten wel te ver.

Ik verliet het forum even, om even een rondje te gaan sfeer proeven en met anderen aan de zij lijn te praten. Het was heel druk in het park. Inmiddels was het publiek al flink gegroeid en was er geen ruimte meer op het grasveld om te gaan zitten. Men stond rijen dik er omheen om de woorden te kunnen volgen. Het was maar goed dat het forum een donatie had gekregen van een geluids systeem met microfoon want anders hadden de mensen verder op het zeker niet mee kunnen krijgen.

Even verder op zag ik de jongen die samen met Quinn live op Halk tv deze afgelopen zaterdag het commentaar op HalkTv had verzorgd bij de beelden van Tahrir. Hij was een tv scherm aan het monteren, waarop live het nieuws gevolgd kon worden naast een afdruk van de facebook pagina van het Kugulu initiatief, zoals het inmiddels heet. Mijn schoonmoeder had ons toen nog opgebeld om te vertellen dat hij zou goed uit zijn woorden kwam en geweldig kon spreken over de situatie in Turkije, maar kon hij niet een pak kopen en zich even scheren? Zoals ik al een keer eerder zei, hij ziet er een beetje uit als Hezbollah piraat, met een dikke baard en een bandana om zijn hoofd geknoopt. Ik kocht een biertje voor ons en we zaten op een bankje ver weg van het hoekje in het park waar de demonstranten zich hebben verzameld. Als interne regel had men opgesteld dat daar niet gedronken mocht worden.

Samen spraken we over wat hij had meegemaakt de afgelopen weken. Het was een hoog opgeleide jongen van de Bilken universiteit en nu was hij deel van zo’n grote beweging geworden. Ik legde hem uit dat als je op tv komt als commentator je moet proberen je uiterlijk niet tegen je te laten werken, het kan een grote invloed hebben op je woorden. Hij begon te lachen, “ze hadden ons maar een uurtje van te voren gebeld” en hij gaf me gelijk. Voortaan als er media zou komen zou hij er op passen dat hij dan ook goed overkomt. We dronken samen het biertje op en hadden het over de toekomst. Gebruik woorden als “liefde, in plaats van haat en zeg waar je voor bent in plaats van tegen”. Dat begreep hij ook nog wel.
    Het zat inmiddels al weer tegen 10 uur aan en terwij het forum eigenlijk tot 9 uur zou duren was het te druk om te stoppen.

Ik ging wel weer naar huis, maar er zou in Kugulu park nog uren worden doorgesproken in de debatten. Toen ik eenmaal thuis was zag ik op de live stream vanuit het park Yusuf aan het woord. Hij had het het over de liefde voor zijn buren, collega’s en alle mensen in Turkije, “ze mogen mij nog zo haten, ik heb ze lief”.

Adriana
    Bijdrager

Wat ontzettend leuk dat forum in het park. Eindelijk kunnen mensen hun mening geven en wordt er naar ze geluisterd. Tja en Egypte dan…spannende tijden voor de bevolking. Maar ik ben een beetje angstig want mijn broer gaat zondag op vakantie naar Egypte. Ben blij als hij weer thuis is. Heel leuk om je verslagen te lezen. turk

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.