Bevestigingen wetenschap over de Islam.

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat Bevestigingen wetenschap over de Islam.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

Nu de Ramadan weer is gekomen denk ik weer eens aan die dingen van de Islam die wetenschappelijk ook bevestigd worden op de voordelen. Wellicht zijn er mensen die net als ik er ook eens aan denken en de link zien net als ik en het hier neer willen zetten.

Ik zet hier een klein voorbeeldje neer.
    Tijdens het bidden hoor je naar een centraal punt te kijken. Dit wordt bevestigd want door dat te doen richt je je geconcentreerder op iets. In dit geval God ofwel je geloof.

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

Bekijk de filmpjes en je zult weten wat ik wil bevestigen. Ik zeg hiermee trouwens niet dat ik geen voorstander ben van verdoofd slachten!

feature=share

feature=related

Klaske
    Deelnemer

Indrukwekkend.
    Als alle slachters zo zouden werken, zouden de discussies rond ritueel slachten snel verstommen…

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

Wel apart he dat zelfs een inatci keci zich overgeeft bij naam van Allah?

Klaske
    Deelnemer

Je zou kunnen twisten over de vraag of Allah of God hier werkelijk verantwoordelijk voor zijn. Het zou ook best zo kunnen zijn dat het uitspreken van de naam Pietje Puk of Koekepeertje de dieren rustig maakt. Ik kan me namelijk voorstellen dat de intentie waarmee deze dingen uitgesproken worden hun uitwerking al kunnen hebben. De dieren pakken kennelijk het signaal op dat ze zich veilig kunnen voelen. Maar evengoed is het mogelijk dat Allah of God hier wel degelijk aan het werk is.
    Persoonlijk vind ik het antwoord op die vraag niet zo belangrijk. Het is voor mij vooral een bevestiging van het feit dat religie of spiritualiteit niet haaks staan op de wetenschap, al wordt dat door veel wetenschappers wel zo gezien.
    Ik heb hierover eens een stukje geschreven dat via deze link te lezen is: http://wetenschap-technologie.todio.nl/algemene-wetenschap/de-schijnbare-tegenstelling-tussen-religie-en-wetenscap-2815.html

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

Jah Koekepeertje zou alleen de geit rustig maken omdat ik ergens wel een soortgenoot ben vrees ik. Hehehe.

Mooi stukje. De hersenen zijn door wetenschappers nog niet helemaal ontpuzzeld. Ik zeg altijd de bewuste prikkels geef je zelf aan je hersenen door. Het zou mooi zijn als je de kunst leert de onaangename prikkels tegen te houden en de aangename door te geven.
    Ik vind daarom het verdoven met een bijvoorbeeld een penpistool link omdat we nooit weten wat de hersenen dan doen ofwel wat voor prikkels de hersenen krijgen. Dit is een punt waarop ik de wetenschap toch niet helemaal kan vertrouwen want dat een dier niet laat zien dat ie lijdt betekent niet dat de pijnprikkels er niet zijn zou ik zeggen. Maar goed, dit is maar een simpele gedachtengang van me. Wie ben ik naast al die wetenschappers…………

zad75455
    Deelnemer

Eén van de voornaamste kenmerken van een religie (maakt niet uit welke) is: recht praten, wat krom is.
    Geloven betekent: niet zeker weten.
    Religie is een manipulatie-instrument om het simpele deel van een bevolking in toom te houden.

Houd religie privé, dring die ellende niet aan anderen op (zelfs niet aan familieleden).
    Een gelovige is vaak zo overtuigt van zijn eigen gelijk en verklaart al snel al de anderen voor gek,dom of gevaarlijk.

Geloof wat je wil geloven, leef als een goed en sociaal mens maar val anderen daar niet mee lastig

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

@Zad75455
    In maar drie heel korte alinea’s kan jij wel heel goed bazelen en jezelf tegenspreken. Kun je alles onderbouwen of trek je dat niet?

Gulsah
    Deelnemer

Oeps Zad!

Het woord geloof zegt in feite al veel.
    Het is iets waar mensen “geloof/ vertrouwen” in hebben, en tegelijkertijd ook steun aan hebben.

Ik zie het geloof zelf niet als “feit” en zolang zoveel zaken nog niet bewezen zijn ga ik geen discussies aan met de religieuzen onder ons. Maar ben ik het op een bepaalde manier met je eens Zad, het had alleen, denk ik iets genuanceerder geschreven kunnen worden.

Zolang het mijn onderlinge contacten met mensen, zowel beroepsmatig als prive niet belemmert, maakt het me niet uit waar mensen vandaan komen en welk geloof ze aanhangen!

Klaske
    Deelnemer

@Zad75455: Ik kan me je reactie wel voorstellen, er zijn veel mensen die zo denken. Je hebt gelijk als je zegt dat geloven ‘niet zeker weten’ betekent; dat zou juist een reden moeten zijn om tolerant te zijn ten opzichte van andersdenkenden zoals ik in mijn stukje schrijf. (Misschien zou je de moeite moeten nemen om het eens te lezen.)
    Als je zelf niet in een hogere macht gelooft zou het zinvol zijn om religiositeit als een (bij)product van de werking van de hersenen te zien: het is de prijs die we betalen voor de manier waarop ons brein ons in staat stelt ons in de wereld staande te houden.
    Overigens is de overtuiging van eigen gelijk niet voorbehouden aan de gelovigen, jouw eigen reactie getuigt daar ook van.
    Maar je hebt gelijk: niemand zou een ander iets moeten opdringen, of het nu gaat om geloofsovertuiging, politieke overtuiging, wereldvisie, een visie op het onderwijs of een visie op hoe we economische problemen of de vergrijzing aan moeten pakken.
    Het zou mooi zijn als begrip voor hoe overtuigingen ontstaan en in stand gehouden worden, zou kunnen leiden tot meer zelfreflectie en een betere luisterhouding ten opzichte van andersdenkenden.

Gulsah
    Deelnemer

Klaske schreef:

@Zad75455:
    zou kunnen leiden tot meer zelfreflectie en een betere luisterhouding ten opzichte van andersdenkenden.

Klaske, dit is nu juist iets wat ik mis bij sommige die een geloof aanhangen!
    Geloof dat velen hier in Turkije niet eens weten wat dat nu precies inhoudtwink

Klaske
    Deelnemer

Niet alleen in Turkije, Gulsah! smile Het is een probleem van alle tijden en van alle wereldbewoners…

Maar ja, het leven zou wellicht te gemakkelijk worden als we altijd maar begrip en respect zouden kunnen opbrengen.
    Ik las eens ergens dat de mens is als het windows-systeem: in aanleg zitten er onvolkomenheden in maar omdat we niet meer bij nul kunnen beginnen, moeten we voortbouwen op een niet perfect systeem. We moeten ons er wellicht bij neerleggen dat wij of anderen zo nu en dan vastlopen of crashen, al is het wel heel erg evil als het gebeurt!

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

Er zijn mensen die met tegenslag afstand doen van hun geloof en er zijn mensen die juist dan zich vastklampen aan hun geloof. Ik heb respect voor andersgelovigen en atheisten. Ik word alleen wel strontziek van teksten als dat van Zad75455.

Ik heb nooit gezien dat een moslim een niet moslim over probeert te halen. Volgens mij mag dit ook niet eens. Wel zie ik constant mensen zaniken onder een kopje met een islamitisch context. En dan komen ze ook nog eens met welke religie dan ook en verdere kletskoek. Dan heb ik zoiets van fuck it., Waarom val je mij daarmee lastig? De Islam en geen enkele andere geloof zegt dat je moet gaan werven. Dus van het lastigvallen begrijp ik ook niet. Iedereen moet idd geloven wat ie wil maar ik vraag mij af of Zad ook zo openhartig is in het echte leven. Ik sta altijd open voor visieaanpassing en vraag om onderbouwing. Dan kunnen we heerlijk discussieren en zo mogelijk pas ik mijn visie aan. Ik vrees alleen uit herkenning dat vierdimensionaal zinnige Zad dat niet zal doen.

Gulsah
    Deelnemer

Klaske, ik schreef die eerste regel ook vanuit dat oogpuntcool
    Maar kwam het niet echt over!
    We hebben idd allemaal een of meerdere beperkingen, maar ja erken dat maar eensnl

En hoeven we niet alles te begrijpen, tenminste ik hoef niet alles te begrijpen.
    Maar moeten we gewoon wel respect hebben voor elkaar, en zeker op een forum als dit.
    Dit is en blijft natuurlijk ook een heel moeilijk onderwerp, want voor de gelovigen onder ons is de enige waarheid dat wat de Koran of Bijbel voorschrijft.

Koekepeertje, ik heb in al die jaren ook niet echt ervaren dat men me iets probeert op te dringen
    ( behalve bij de Jehova’s). Het is soms wel de manier waarop mensen vaak een gesprek met me aangaat dat ik denk: “moet ik me nu gaan verontschuldigen voor het feit dat er voor mij geen Allah of God bestaat?” Maar waar vaak een gesprek nogal heftig begint, moeten sommige hun mening iet wat bijstellen over “deze ongelovige yabanci” en hebben we daarna toch wel de leukste contacten. Leven en laten leven!

KOEKEPEERTJE
    Deelnemer

Ik kreeg een week of 3 terug een klein foldertje in mijn handen gedrukt toen ik de trein naar mijn opleiding wilde nemen. Ik ben dan zo dat ik uit respect wel alles aanneem. Ik las het foldertje in de trein. Het ging over waarom het fout is om te denken dat de bijbel zichzelf, zoals velen denken tegenspreekt. Er werden er voorbeelden in gegeven en uitleg gegeven. Ik vond dat wel knap. Ik heb er niets op tegen en voel me ook niet lastiggevallen. Ik voel meook niet lastiggevallen als iemand mij over zijn geloof vertelt en misschien wel over probeert te halen. Dit is ook een vorm van leven en laten leven en wel een hele goede vorm. Het is alleen dat ik al die ongevraagde opmerkingen spuugzat aan het worden ben. Laat me ook leven zonder dat ik steeds maar moet kokhalzen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.