Auto met NL kenteken in Turkije

Nederlanders in Turkije Forums Vragen over Turkije Auto met NL kenteken in Turkije

• Dit onderwerp bevat 15 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren geleden door Lex.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    marinthe09
    Bijdrager

Wie weet wat de regeling is om met een auto met NL kenteken in Turkije te verblijven. De regel voor niet gepensioneerden is 180 dagen per jaar en 180 dagen het land uit. Wat is de regeling voor gepensioneerden? Of waar kan ik die regeling vinden.

keesy
    Bijdrager

marinthe09 schreef:

Wie weet wat de regeling is om met een auto met NL kenteken in Turkije te verblijven. De regel voor niet gepensioneerden is 180 dagen per jaar en 180 dagen het land uit. Wat is de regeling voor gepensioneerden? Of waar kan ik die regeling vinden.

Ja, voorheen kreeg ik een stempel in mijn paspoort voor 6 maanden. Dit jaar is het maar 3 maanden. Zover als ik weet kan je dit vrij makkelijk verlengen door een stempel te halen bij de douane in de buurt.
    Let trouwens ook op je auto verzekering. Bij sommige verzekeraars mag je maar een beperkte tijd buiten nederland verblijven. Dus dan rijd je doodleuk onverzekerd rond.

marinthe09
    Bijdrager

Beste Keesy,
    De regeling is momenteel 180 dagen totaal in 360 dagen. Er komt een stempel in het paspoort wanneer de auto uiterlijk het land uit moet. Daarna mag hij er 180 dagen niet in. De enige oplossing zou zijn elk jaar een andere auto. Maar deze moet dan ook nog op mijn naam staan. Voor gepensioneerden geldt een andere regeling. Deze zou ik graag te weten komen.
    Groet Pim

Martin
    Bijdrager

marinthe09 schreef:

Hi Pim,

Volgens de volgende link: http://www.verginet.net/dtt/11/Gumruk-Dis-Ticaret-Sirkuleri-2015-58.aspx

Tijdelijke invoervergunning voertuig voor eigen gebruik:
    Voor gepensioneerden die hun hoofdverblijf buiten Turkije hebben: 2 jaar (24 maanden)
    Voor gepensioneerden die een verblijfsvergunning voor Turkije hebben: voor de duur van hun Turkse verblijfsvergunning

Succes en groet, Martin

marinthe09
    Bijdrager

Beste Martin daar heb ik iets aan. Morgen rijden we terug naar NL en vragen het ook even na bij de douane. Bedankt je hoort wel hoe het afloopt.

marinthe09
    Bijdrager

Volgens de douane aan de grens is de regel maximaal 3 maanden in een half jaar. Dus nu zijn we 2 maanden geweest. Dat houd in dat als we in september terug komen de auto nog 1 maand in het land mag blijven. Ik denk dat ze het zelf ook niet meer begrijpen.

marinthe09
    Bijdrager

Als je een verblijfsvergunning heb geldt de regel van 24 maanden????

Martin
    Bijdrager

Beste Pim,

Het zou me niet verbazen als de Turkse douane het met al die wetswijzigingen ook niet meer weet.

Het gewijzigde artikel 20 zegt:

3) Türkiye Gümrük Bölgesi dışında yerleşik emeklilerin kişisel kullanıma mahsus kara taşıtına iki yıl,
    4) Türkiye’de oturma iznine sahip Türkiye Gümrük Bölgesi dışından emekli yabancıların kişisel kullanıma mahsus kara taşıtına ikamet izinleri kadar …. süre ile geçici ithalat izni verilir.

vertaling:
    3) Gepensioneerden die hun hoofdverblijf buiten het Turks grondgebied hebben, wordt een tijdelijke invoervergunning verleend voor het eigen gebruik van hun (land)voertuig voor de duur van twee jaar.
    4) Gepensioneerde buitenlanders met een verblijfsvergunning voor Turkije en die van buiten het Turks grondgebied komen, wordt een tijdelijke invoervergunning verleend voor het eigen gebruik van hun (land)voertuig voor de duur op hun verblijfsvergunning.

Nu denk ik dat lid 3) over gepensioneerden gaat met de Turkse nationaliteit of met een dubbele nationaliteit, en lid 4 over buitenlanders zoals jij (in lid 3 ontbreekt namelijk het woordje “yabancılar” (=buitenlanders)).

Hoe zit het dan met (gepensioneerde) buitenlanders zonder verblijfsvergunning?

Daar geeft bovenstaande link geen expliciet antwoord op, maar ik heb nog wat anders gevonden namelijk onderstaande link:

http://minsk.be.mfa.gov.tr/ShowAnnouncement.aspx?ID=248880

Ancak, yabancı uyruklu kişilerin (mavi kart hamili olanlar hariç) taşıtlarına verilecek süre bu kişilerin Türkiye’de kalma süresinden uzun olamaz. Bu çerçevede, turistik kolaylıklar kapsamında yabancı uyruklu kişinin taşıtına 180 gün içerisinde en fazla 90 günlük süre verilir. Türkiye’de oturma izni bulunan yabancı uyrukluların taşıtlarına verilecek süre ikamet tezkeresinde belirtilen süre kadar uzatılır. Bu süre yirmi dört aydan uzun olamaz.

Örneğin 15.11.2015 tarihinde süre uzatımı için başvuran ve oturma izni bulunan yabancı ülke vatandaşının ikamet tezkeresinde 30.03.2016 tarihine kadar oturma izninin bulunduğu belirtilmekteyse kişinin taşıtına verilen süre 30.03.2016 tarihine kadar uzatılır.

Daha önce 6 ay süreyle Türkiye’ye giriş yapmış taşıtların süresinin 24 aya uzatılması için gümrük idaresine başvurulması gerekmektedir.

vertaling:

De termijn die aan het voertuig van personen met een buitenlandse nationaliteit (met uitzondering van de houders van de blauwe kaart) verleend wordt, mag hun verblijfsduur in Turkije niet overschrijden. In dit verband wordt in het kader van het faciliteren van toeristen aan het voertuig van een persoon met een buitenlandse nationaliteit maximaal een termijn van 90 uit 180 dagen verleend. De verleende termijn voor het voertuig van personen met een buitenlandse nationaliteit en die een verblijfsvergunning voor Turkije hebben, mag worden verlengd tot de duur die op hun verblijfsvergunning vermeld staat. Deze termijn mag de 24 maanden niet overschrijden.

Bijvoorbeeld een persoon met een buitenlandse nationaliteit en die een verblijfsvergunning heeft die tot 30.03.2016 geldig is, vraagt op 15.11.2015 verlenging aan. Dan wordt de termijn verlengd tot 30.03.2016.

De termijnsverlenging tot 24 maanden voor voertuigen die op een eerdere datum Turkije voor een periode van 6 maanden zijn binnengekomen, moet op het Douanekantoor aangevraagd worden.

Hopelijk kun je hier verder mee. Als je nog onderweg bent, goede reis!!

Succes en groet, Martin

Martin
    Bijdrager

marinthe09 schreef:
    …….Voor gepensioneerden geldt een andere regeling. Deze zou ik graag te weten komen. 

Als ik het goed begrepen heb, Pim, is de specifieke regeling voor gepensioneerden bedoeld voor hen die de Turkse nationaliteit en hun hoofdverblijf buiten Turkije hebben. Personen met een buitenlandse nationaliteit worden in de tijdelijke invoerregeling voor voertuigen niet gecategoriseerd in “gepensioneerden” en “niet-gepensioneerden”, maar wel in “(verblijf)vergunninghouders” en “niet-(verblijf)vergunninghouders” (toeristen).

Groet, Martin

Martin
    Bijdrager

marinthe09 schreef:
    Als je een verblijfsvergunning heb geldt de regel van 24 maanden????  

Dan kun je bij het Douanekantoor (“gümrük idaresi”) de invoervergunningsduur voor je auto laten verlengen tot de einddatum van je verblijfsvergunning (tot maximaal 24 maanden).

Groet, Martin

marinthe09
    Bijdrager

Hoi Martin inmiddels weer in NL. Nagevraagd bij de douane, deze gaf aan dat als wij in september(met een nieuw visum voor onszelf) voor de auto nog een maand het land in mogen. Ik had jouw link ook doorgestuurd ABC consultancy. Deze geeft ook het zelfde aan als jouw. Ik denk dat de douane het dus ook niet meer snapt. Het zal dus een gok zijn in september. Groet en bedankt voor alle informatie.

Yer
    Bijdrager

Marinthe09, normaal schrijft de douane, na tijdelijke invoer van je auto in Turkije, in je paspoort de uiterste datum dat je auto weer Turkije moet verlaten. Vorig jaar was de termijn dat je auto 180 dagen binnen 360 aansluitende dagen in Turkije mocht zijn, terwijl je er zelf met een visum maar 90 dagen binnen een tijdvak van 180 dagen kon verblijven. Dat betekende dus dat je bij je tweede verblijf in Turkije de resterende auto-dagen kon aanspreken. Of deze regeling ook nog dit jaar geldt weet ik niet. Maar kijk eens in je paspoort, daar staat een stempel waarbij met de hand de uiterste datum geschreven staat.

marinthe09
    Bijdrager

Beste Yer volgens de douane aan de grens is de regeling weer gewijzigd nu 3 maanden. Net 2 maanden geweest dus nog 1 maand “te goed” zelf begrijpen ze het ook niet meer.

Lex
    Bijdrager

Ik trof laatst een echtpaar uit Duitsland. Turkse man met Duitse vrouw. Man heeft dubbele nationaliteit. Zij hadden hun Duitse auto bij zich. Zij vertelden mij dat er een nieuwe regeling is voor gepensioneerden die zijn gegemigreerd naar Turkije. Zij konden hun auto naar Turkije meenemen onder voorwaarde dat die in Duitsland verzekerd was. Dan werd die voor twee jaren in hun paspoort bijgeschreven en na die tijd ging hij automatisch over naar een yabançeler nummer, zonder geld te betalen voor de invoer van de auto.
    Wij zijn kort geleden ook gegemigreerd en wilden heel graag onze auto meenemen, maar datkon alleen als wij de Turkse waarde van de auto betaalden aan een of ander bureau hier in Turkije. En dan waren er nogiedere keer problemen wanneer wij een paar dgaen naar Nederland wilden.
    Weet iemand hier het fijne van?

Ria70
    Bijdrager

Hallo Lex,
    Heb je nog antwoorden kunnen vinden ivm NL kenteken auto?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.