Als Nederlander auto mee nemen naar Turkije

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Als Nederlander auto mee nemen naar Turkije

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Udo
    Deelnemer

Volgens mij staat er toch duidelijk dat het een auto betreft met een nederlands kenteken. Dus deze zou volgens de regels naar 180 dagen weer het land uitmoeten. Nu zijn er manieren om die auto in te voeren en op een turks kenteken te zetten, maar hier zijn al zoveel discussies over geweest en ik weet uit ervaring dat het een hoop geld kost. Dus ik raadt iedereen aan gewoon een auto in Turkije zelf te kopen.

antonieq
    Deelnemer

Mannen van mega bedrijven als Sabanci en Koç beschermen hun automobiel industrie door de staat regels te laten maken zodat een “buitenlandse auto” ( lees auto die niet door hen gemaakt is en niet door hun bedrijf verkocht is) te duur wordt om te importeren .

Openbaar vervoer in Turkije is , bijna, perfect en zeer rendabel zodat er eigenlijk amper perse een eigen auto nodig is.

boekee
    Deelnemer

antonieq schreef:

Mannen van mega bedrijven als Sabanci en Koç beschermen hun automobiel industrie door de staat regels te laten maken zodat een “buitenlandse auto” ( lees auto die niet door hen gemaakt is en niet door hun bedrijf verkocht is) te duur wordt om te importeren .

Openbaar vervoer in Turkije is , bijna, perfect en zeer rendabel zodat er eigenlijk amper perse een eigen auto nodig is.

Waarschijnlijk heb je het, als je het over openbaar vervoer hebt, over het openbaar vervoer in de stad??? Ik woon in een dorp en moet eerst zo’n 5 km lopen voordat ik bij een plek kom waar een bus rijdtlolflag. En dat doe ik dus niet haha.
    Jammer dat auto’s hier zo schreeuwend duur zijn in vergelijking met Nederland. Juist voor de Turkse mensen lijkt me dit een rib uit hun lijf….En daar komen dan ook nog eens de afschuwelijk hoge brandstofprijzen bovenop.

antonieq
    Deelnemer

boekee schreef:

antonieq schreef:

Waarschijnlijk heb je het, als je het over openbaar vervoer hebt, over het openbaar vervoer in de stad??? Ik woon in een dorp en moet eerst zo’n 5 km lopen voordat ik bij een plek kom waar een bus rijdthttp://www.nederlandersinturkije.nl/wp-content/forum-smileys/lolflag.gif. En dat doe ik dus niet haha.
    Jammer dat auto’s hier zo schreeuwend duur zijn in vergelijking met Nederland. Juist voor de Turkse mensen lijkt me dit een rib uit hun lijf….En daar komen dan ook nog eens de afschuwelijk hoge brandstofprijzen bovenop.

Er is dus ook geen dolmuş in het dorp ?

Een dolmuş telt ook als OV.

Udo
    Deelnemer

En als er ook geen dolmus is dan is dat dus een gat in de markt………

ondernemen in Turkije lolflag

amira
    Deelnemer

klein vraagje die vrijstelling is dat enkel op nieuwe wagens of kan het ook op tweedehands

ni_hao
    Deelnemer

vrijstelling waarvan…?
    tweedehands auto’s mogen tot een bepaalde leeftijd worden meegenomen. Ik dacht dat auto’s ouder dan 10 jaar niet kunnen worden ingevoerd; echter zeker weten doe ik dat niet.

amira
    Deelnemer

nee het stuk van als buitenlander een wagen kopen in turkije vrijstelling van kdv etc

ni_hao
    Deelnemer

klopt; als buitenlander hoef je bij aanschaf van een NIEUWE auto geen KDV en ÖTV te betalen. Daar zijn wel regels/voorwaarden aan verbonden maar kan dus wel degelijk.

amira
    Deelnemer

weet je ook waar ik die regels kan vinden?

ni_hao
    Deelnemer

Staan in de wet. Weet zo niet waar ik die moet zoeken.
    Voorwaarden zijn o.a.: aankooprekening op buitenlands adres, bij verlaten Turkije auto in soort (douane) depot achterlaten/stallen. Je mag de auto niet verkopen aan mensen die niet gerechtigd zijn een belastingvrije auto te kopen/rijden. Niet iedereen mag in je auto rijden. Wellicht moet je ook nog een borg betalen.

Muratje
    Sleutelbeheerder

Volgens mij is de periode dat een auto met buitenlands kenteken 180 dagen in Turkije mag blijven veranderd. Het is nu 1 jaar geworden ofzo. Ik heb dit ook via via gehoord en weet het dus niet zeker. Ik zal is kijken of het ergens te vinden is.

MissyMay
    Deelnemer

Ik heb zelfs 2 jaar gehoord 3 weken terug. Maar kan ook helaas niks hierover vinden..

amira
    Deelnemer

mijn man kreeg dit als info van de douane

Sayın

E-postanız konusunda 6/7/2011 tarih ve 27986 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Gümrük Muafiyeti Tebliğinin ev eşyası ithali için Üçüncü Bölümünü inceleyebilirsiniz.

Kesin dönüş yapan gerçek kişilerin kullanılmış bir tane araç getirme hakları da bulunmaktadır ve bunda bir süre sınırlaması yoktur. Bunun için de aynı Tebliğin İkinci Bölümünü inceleyebilirsiniz.
    Söz konusu Tebliğe http://www.resmigazete.gov.tr ve http://www.gumruk.gov.tr resmi web adreslerinden ulaşabilirsiniz.
    Bilginize.

kennen jullie iemand die hier meer van weet?

ni_hao
    Deelnemer

Ja elke douane weet daarvan; zij zijn immers belast met de invoer. Er staat zoiets dat de wet m.b.t. de invoer van huishoudelijke goederen is gewijzigd. Dat klopt ook want voorheen mocht je GEEN huishoudelijke artikelen (lees: huisraad) meenemen. Die moest worden geïmporteerd (dus betalen) en bovendien kwamen de elektrische apparaten, auto e.d. op een lijst te staan (beyaname) voorzien van hun serie-/partnummer. Ik had ook nog zo’n lijst. De bedoeling hiervan is dat je de spullen niet doorverkoopt en dat ze bij het verlaten van Turkije dus weer aan de douane getoond moeten worden (bij verhuizing dus). Indien een apparaat kapot ging moest je het dus bewaren. Gelukkig is mijn beyaname nu helemaal leeg (mede dankzij Mokumdan).

De wet is gewijzigd en buitenlanders mogen nu hun huisraad meenemen (Turkije in dus) voor zover redelijkerwijs kan worden vastgesteld dat het voor eigen gebruik is. Ergo geen 10 televisies, 20 wasmachines e.d. Je hoeft dus bij een verhuizing naar Turkije niet voor je huisraad te betalen.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 49)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.