Als Nederlander auto mee nemen naar Turkije

Nederlanders in Turkije Forums Wonen in Turkije Als Nederlander auto mee nemen naar Turkije

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 49)
  • Auteur
    TSC
    Deelnemer

Beste allemaal,

graag zou ik willen weten of iemand ervaring heeft met het meenemen van een auto met Nederlands kenteken naar Turkije. Waar moet je op letten en waar moet je rekening mee houden. Kun je overegens ook als Nederlander een auto bijvoorbeeld in Belgie kopen en daar vandaan direct naar Turkije komen. Veranderen er dan regels of procedures?

Alvast bij voorbaat dank voor de aandacht en goed tips…..

ni_hao
    Deelnemer

Wat je bij je moet hebben is een geldig paspoort, een kentekenbewijs op jouw naam, een geldige groene kaart  (!), en een geldig rijbewijs op jouw naam. Verder is het handig een kopie van de aankoopnota bij je te hebben. Houd wel rekening met lange wachttijden (het hoeft niet maar kan soms nog wel eens voorkomen) bij de grens. Ga de grens over op een plaats waar meerdere buitenlanders de grens oversteken zodat de douaniers bekend zijn met buitenlanders en hun auto. De maximale tijd dat je een auto uit het buitenland en voorzien van een buitenlands kenteken in Turkije mag hebben is 180 dagen (!!!). Bedenk dat indien je ook maar 1 dag te laat bent, dus de auto té lang in Turkije hebt, dat je dan een behoorlijke boete krijgt (kan soms oplopen (bij 1-3 dagen overschrijding) tot 2000 à 3000 TL).

Weet wat je aan bagage meeneemt !!!. Geen drugs, (varkens)vlees, niet te veel alcohol, sigaretten en parfum, etc., etc.

ni_hao
    Deelnemer

Ja hoor je kunt in België een auto kopen en die meenemen als Nederlander naar Turkije. Indien je aan het gestelde in het bericht hierboven voldoet, heb je weinig/geen problemen aan de grens. De vraag is natuurlijk wat voor kenteken je op de auto doet (en denk aan de groene kaart).

TSC
    Deelnemer

Super,bedankt voor de informatie. Overegens is er geen mogelijkheid om die 180 dagen te verlengen naar bijvoorbeeld minstens 1 jaar? Helpt een Turkse woonvergunning hierbij misschien? Kun je een auto ook laten legaliseren?

ni_hao
    Deelnemer

Ja en nee. Nee: de auto mag niet langer met een buitenlands kenteken in Turkije zijn dan 180 dagen én moet daarna zelfs 180 dagen uit Turkije blijven.

Ja er is een mogelijkheid en dat is de auto in te voeren. Dat is een bepaalde procedure welke afhankelijk van de datum van uitgifte van het kentekenbewijs c.q. bouwjaar van de auto behoorlijk wat kan kosten. Naast het invoeren loop je ook kans een bepaald bedrag als onderpand te moeten betalen (het in depot geven). Bovendien krijg je een kenteken voor buitenlanders (dat begint met de letter M), en je hebt kans dat als je een keer naar Nederland vliegt dat je dan je auto op een bepaalde (parkeer)plaats (vak bij het vliegveld) moet achterlaten.

TSC
    Deelnemer

hopelaaaa het wordt wel erg lastig gemaakt…nu schoot mij wel iets te binnen en dat is dat mijn dochter een dubbel paspoort heeft. Kortom een Nederlands en Turks paspoort. Zouden er hier kansen in zitten? Dus mijn dochter koopt de auto brengt hem naar Turkije en laat hem hier achter zodat ik erin kan rijden. Volgens mij is dit mijn laatse vraag en eventuele kans want het lijkt erop, (vooral vanwege die 180 dagen buiten het land laten)dat het autootje gewoon hier gekocht moet worden………..

ni_hao
    Deelnemer

Turks paspoort of niet maakt niet uit, het gaat om de auto en het kenteken. Zodra er een buitenlands kenteken op zit is bovenstaande van toepassing. Een bekende van mij, geboren in Turkije en in het bezit van een Duits en Turks paspoort heeft zijn auto meegenomen uit Duitsland naar Turkije. Hij was 2 dagen te laat met uit het land gaan en moest iets van 2000-3000 TL boete betalen. Maar ga nooit uitsluitend af wat anderen, zoals ik, je mededelen; het beste kun je via een advocaat of direct bij de Gümrük (douane) informeren dan weet je het (nagenoeg) zeker.

ni_hao
    Deelnemer

Overigens de bedragen die je als depot of deposit (garantie) moet betalen zijn openbaar en kun je hier vinden

ni_hao
    Deelnemer

Je schreef dat je een auto in België zou kunnen kopen en die meenemen naar TR. Ik neem aan dat je het dan over een nieuwe auto hebt. In dat geval is er een andere mogelijkheid als buitenlander. Je kunt nl. als buitenlander een nieuwe auto bij een garage belastingvrij kopen, dus zonder KDV (is vergelijkbaar met BTW) en zonder ÖTV (is luxe belasting).

ÖTV voor auto's wordt voor zover mij bekend in 3 klassen ingedeeld en is afhankelijk van de cylinderinhoud: tot 1600 cc, 1600-2000 cc en boven de 2000 cc. Hoe meer cylinderinhoud hoe groter de kans op meer ÖTV dus. Die ÖTV is niet misselijk in de hoogste klasse.

Wat mij bekend is (van een jurist/advocaat vernomen) kun je dus als buitenlander bij elke garage een nieuwe auto belastingvrij kopen (overigens is niet elke garage van de procedure op de hoogte, informeer dus vóóraf), maar je moet dan als buitenlander aantonen dat je in het buitenland woont én je moet de rekening op een buitenlands adres laten
    zetten. Vraag ook dit voor de zekerheid bij een advocaat na én zoals met zo veel dingen in TR vraag ook van te voren
    de consequenties (mag je de auto later aan iedereen verkopen, moet je ook bedrag voor deposit betalen, etc., etc.)

ni_hao
    Deelnemer

Wat aankoop van een auto in Turkije betreft heb ik hier  nog een link gevonden.

ni_hao
    Deelnemer

Wat meebrengen van de auto betreft, moet je dit maar eens lezen en dan met name hetgeen franka6 heeft geschreven. Bedenk dat die berichten uit 2006 zijn en dat de bedragen veranderd kunnen zijn en ook de wetgeving. Overigens is het wel zo dat auto's ouder dan een x aantal jaren niet ingevoerd kunnen/mogen worden. Hoe groot x is, weet ik niet, wellicht 5, 8 of 10.

TSC
    Deelnemer

Beste Ni-hao,

ik bedank je hartelijk voor alle goede informatie en ik kan je zeggen dat het voor mij heel duidelijk is….geen gezeur gewoon hier auto aanschaffen. Nogmaals dank.

ni_hao
    Deelnemer

Ik mocht destijds mijn auto zonder kosten en poespas invoeren omdat ik voor de Nederlandse Overheid in Turkije werkzaam was. Ik mocht hem echter niet verkopen hier en dat stond dan ook keurig, middels een stempel in mijn, Turkse, kenteken. Dit jaar besloot ik een nieuwe auto te kopen en had dus de keus tussen belastingvrij kopen of niet. Ik heb besloten om de belastingen gewoon te betalen en heb de auto dus niet belastingvrij gekocht. De reden is dat ik dan wederom een stempel zou krijgen dat ik de auto niet mocht verkopen. Gelukkig kun je met de garage en met de importeur genoeg zaken doen zodat de nieuwprijs behoorlijk naar beneden kan gaan. Ik heb het wel via de Nederlandse importeur gedaan (die heeft contact gezocht met de Turken). Zo ben ik ook aan een Nederlandse gebruiksaanwijzing gekomen. Wellicht ook een idee voor jou….

Overigens dat niet mogen verkopen heeft alleen betrekking op het verkopen aan een willekeurige burger, zoals gebruikelijk. Je mag met zo'n stempel op je kentekenpapieren de auto wel verkopen aan iemand die officieel gerechtigd is belastingvrij een auto aan te schaffen. Er is zelfs een website waar je dergelijke auto's (tweedehands dus) kunt kopen en tevens zie je daar wat je als deposit moet betalen. Op die website vind je veel informatie. Voor het bezoeken van de bedoelde website (in de Engelse taal), klik hier. Laat je niet verleiden door het woord “diplomatic” want als je goed leest, is het dus niet alleen op diplomaten van toepassing.

TSC
    Deelnemer

Beste Ni-hao,
    het was even stil aan mijn kant maar er is wederom een alternatief opgedoken….
    een bekende van mij is met een auto met nederlands kenteken Turkije ingereden. Hij heeft een dubbel paspoort overegens. Anyhow nu vroeg hij of ik de auto wilde overnemen. Geen idee of dit kan en wat de voorwaarden en of consequenties daarvan zijn. Gezien de goede eerdere adviezen richt ik mij wederom tot u.
    Bij voorbaat dank voor de aandacht!
    nlturk

ni_hao
    Deelnemer

Wat voor kenteken zit er op en welke kleur nummerplaat? Als er een normaal Turks kenteken op zit (witte nummerplaat), dan in zijn kentekenbewijs kijken of daar geen rode stempel staat. Bovendien wat zijn de letters op het kenteken, indien dit uit de reeks MA-MZ (witte nummerplaat) is, dan is het een Turks kenteken voor buitenlanders.

Indien de auto zonder invoerrechten is ingevoerd en/of er geen belasting is betaald, dan staat er een rood stempel in het kentekenbewijs met de melding dat de auto niet verkocht mag worden. Dit geldt dan alleen aan Turken. De auto mag wel aan iemand verkocht worden die over dezelfde rechten beschikt, zoals een buitenlander. Immers buitenlanders en diplomaten e.d. mogen en kunnen in Turkije een auto belastingvrij kopen.

Als de auto normaal is ingevoerd en hij daar bewijs van kan overleggen dan is er – denk ik – niet veel aan de hand en kun je e.e.a. kopen. Definitief uitsluitsel kun je bij het Trafik Ofis krijgen.

Overigens kijk ook even in het kenteken of je daar iets kunt ontdekken wie de auto mag besturen. Bij buitenlanders, maar ook bij belastingvrij gekochte auto’s wil daar nog wel eens staan dat alleen de eigenaar, zijn partner en kinderen in de auto mogen rijden. Altijd handig te weten, bij verzekeringskwesties.

Maar…tweedehands auto’s zijn in Turkije meestal duur. Jij als buitenlander kan een auto belastingvrij (zonder KDV en ÖTV) kopen, daar zitten wel wat regeltjes aan maar scheelt je wel geld. Er zijn “goedkope” nieuwe auto’s, maar e.e.a. is afhankelijk van jouw keuze en voorwaarden. Goedkope merken zijn doorgaans: Dacia, Tofas e.d. Verder zijn er vaak aanbiedingen van nieuwe auto’s (volg de reclame in de media).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 49)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.