2018 Waar gaan we heen in Turkije voor vakantie?

Nederlanders in Turkije Forums Algemene Chat 2018 Waar gaan we heen in Turkije voor vakantie?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Appel
    Bijdrager

Zal het weer aan gaan trekken dit nieuwe jaar? Ik zelf ga weer heerlijk naar mijn tweede thuis en ga naar izmir…..niet de grote stad zelf maar een klein plaatsje aan de kust. Super mooi en knus, niet te vol met toeristen maar lekker gezellig.

Appel
    Bijdrager

Gaat er niemand naar Turkije deze zomer??? 😉 😉 😉 😉

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door Muratje.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door Muratje.
    Lex
    Bijdrager

Wij zien het aantal toeristen die rondwandelen in Antalya, ze zijn te herkennen aan hun gekleurde polsbandjes, wel groeien. Gisteren waren we in Mark Antalya, dat is een heerlijke shoppingmall, en hoorden we van een winkelier dat er nu veel mensen uit Iran komen. Mooi, goed voor de ekonomie.
    Jammer dat de europeanen zich laten beinvloeden door al die tendentieuze berichtgeving in de media. Wij vinden het leven hier vele malen beter, op alle fronten, nou ja de douane is nog wel eens een probleem met het doorsturen van pakketten, dan in Nederland.

Appel
    Bijdrager

Hoi Lex,

Ik las vorige week op het nieuws dat Turkije weer heel erg in trek is bij de Nederlanders….daar ben ik blij mee na al die jaren van ellende de laatste jaren.Veel gaan altijd al naar de zuid kant en wat ik hoor is dat nu ook weer het geval. Ik vlieg om de 3 maanden naar mijn partner….wij huren een appartement in Urla. Ik ben het een beetje zat in Nederland met zijn regels en gestress. Ik ben net 2 dagen terug uit Urla en zoals altijd weer super opgeknapt. Zal niet lang duren…ik werk in de zorg, dus je weet het wel…druk druk druk. We hebben gesproken over het hoe en wat. Ik wil me gaan vestigen in Turkije en weet naar 20 jaar Turkije wel dat alles niet gemakkelijk kan zijn daar. betreft het papier werk en vestigen. Wat ik precies moet doen weet ik niet omdat het nogal erg wisselt. Ik wil er eerst 3 maanden heen om te kijken of het bevalt…het moet niet als vakantie voelen, want dat is altijd fijn.

Ik weet als je je vestigt,
    Je een bepaalt bedrag op je bank rekening moet hebben, een zorgverzekering moet afsluiten, of die in nederland laten door gaan. Ik weet dat je veel van je rechten verliest zoals korting op aow en je geen pensioen meer opbouwt. Tja er is zoveel. Ik hoop hier wijzer te worden want wil erg goed geïnformeerd zijn voor ik deze stap zet.

Lex
    Bijdrager

Hallo Appel, is dat je echte naam, misschien is het wijs om een ikamet aan te vragen. Maar misschien heb je die al. Van dat geld op de bank hebben we na de eerste aanvraag nooit meer iets gehoord. Sterker nog, de laatste keer dat we onze ikamet gingen verlengen hadden we alle papieren uitstekend voor elkaar. Daar werd niet eens naar gekeken alleen werd er gemopperd dat we onze paspoort te weinig hadden gekopieerd. Die aanvraag tegenwoordig is een fluitje van een cent. Maak een afspraak op het internet, ga op de datum en uur erheen betaal een bepaald bedrag en een paar dagen later krijg je bericht op je handy dat je ikamet er aan komt via de post. Uitstekend geregeld.
    Wanneer je nog staat ingeschreven bij een nederlandse gemeente ben je verplicht voor het ziekenfonds verzekerd in nederland en ook ben je dan verplicht om hier een verzekering af te sluiten bij het SGK. Was de laatste keer iets van 250 lira voor het hele gezin. Wij zijn geemigreerd en in nederland wordt er premie voor de SGK afgehaald en zijn dus automatisch verzekerd. Je moet je wel even anmelden met een speciaal formulier.

Lex
    Bijdrager

Als je nog niet met pensioen bent en je gaat hier wonen, meer dan 6 maanden per jaar, dan kost je dat 2 procent pensioenopbouw per jaar. Mij kost het 12 procent. Maar ja, ik betaal dus geen belasting meer in nederland dus dat weegt ruimschoots op tegen het verlies. En met zo’n hoge lira ……. geen probleem.

Appel
    Bijdrager

Ik denk dat je het ib 11 formulier bedoelt van de zorgverzekering in Holland.?? Dus dan betaal ik zowel in Holland zorgkosten en ook nog in Turkije? Hmmm das niet zo prettig…

Een afspraak on line maken…..?? Ik kan toch niet vanuit Nederland een ikamet aanvragen toch? Dat zou helemaal makkelijk zijn als dit zo is.

Dus als ik eerst voor een korte periode naar Turkije ga bv 3 maanden of half jaar hoef ik niet meteen een groot bedrag op mijn rekening te hebben staan of wel?

Appel
    Bijdrager

Ps, Mijn echte naam is Elma….appel dus in het Turks …

Lex
    Bijdrager

Internet werkt natuurlijk overal op de wereld. Je kunt dus vanuit nederland een afspraak maken alleen zul je er dan op de genoemde datum moeten zijn. Je kunt ver van te voren een afspraak maken.

Appel
    Bijdrager

Lex schreef:
    Internet werkt natuurlijk overal op de wereld. Je kunt dus vanuit nederland een afspraak maken alleen zul je er dan op de genoemde datum moeten zijn. Je kunt ver van te voren een afspraak maken.  

Das geen probleem Lex, ik weet al ruim van te voren wanneer ik er weer ben

marcel
    Bijdrager

ik ga dit jaar weer naar turkije 4 weken naar marmaris heb er onwijs veel zin aan
    gr

Lex
    Bijdrager

Gelijk heb je. Veel plezier daar. Het is mij daar veel te druk en te toeristisch.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.