Marmaray tunnel Istanbul officieel geopend

39
968

Dinsdag 29 oktober was het dan eindelijk zover, het mega bouwproject de Marmaray in Istanbul werd officieel geopend. Tijdens de opening was naast de Turkse President Gul en Premier Erdogan, ook de Minister President van Japan, Shinzo Abe, aanwezig.

De aardbevingbestendige spoorwegtunnel werd ceremonieel geopend op de negentigste viering van de Turkse Republiek. De Marmaray tunnel, die onder de Bosporus doorloopt,  creëert een nieuwe verbinding tussen de Aziatische en de Europese kant van de wereldstad Istanbul.

Er is erg lang gewerkt aan het project. Men begon in 2004 al met de bouw, maar belangrijke archeologische vondsten vertraagden de voltooiing van de tunnel. Naast de nieuwe tunnel en 2 huidige bruggen, is momenteel de bouw gestart voor een 3e brug.

De Marmaray is de eerste tunnel ter wereld die twee continenten met elkaar verbindt.

39 REACTIES

  1. Prachtig. We zijn in Amsterdam nog steeds bezig de Noord-Zuid lijn af te ronden. Marmaray verbindt onder water twee continenten. Dit is wat je noemt investeren in OV.

  2. Hij is al weer dicht. Media werd er na verboden om er berichtgeving vanuit de stations te voeren over de problemen. Eerst was het een stroomstoring, toen de deuren die niet goed werkten. Kortom een beetje een rot eerste dag voor zo’n mega project. Gelukkig is het gebruik de eerste twee weken gratis, dat dan weer wel.

  3. Techniciëns die aan de bouw van de Marmaray werken hebben vorige week al aangegeven dat het project nog niet klaar is. Het voldoet nog niet aan de veiligheidsnormen waaraan het doen moet en raden een iedereen af er nu al gebruik van te maken. Er is nog geen hulpverleningssysteem bij calamiteiten,dat moet komen uit het OVnet van de stad terwijl er een voor Marmararay andere procedures nodig zijn. Hier is nog niet voldoende op getraind. Testen zijn uitgevoerd met lege dieseltreinen, niet met gewicht verzwaarde elektrische voertuigen, die normaal bij het personenvervoer gebruikt gaan worden. Ook gaat het gerucht dat de elektriciteit uit het stadsnet Boğaziçi getrokken wordt, dat de eigen elek.toevoer lijn nog niet gereed is. Dit is een te zware belasting voor het stadsnet en zowel aan de ray als in de stad kunnen er stroomstoringen ontstaan.

    De datum openimgsdatum was ruim van te voren geprikt, dus dat moest doorgaan. Volgens de technici echter was het beter geweest als het alleen maar een symbolische opening geweest zou zijn en het project eerst fatsoenlijk afgewerkt zou worden.

    Het is eigenlijk niet vreemd dat dit zo gebeurd.

    Typisch Turks….niets wordt er fatsoenlijk afgewerk, niet in de bouw, niet in een fabricageproduct en niet in de verhoudingen onderling. Een voorbeeld:…..Als je afgerekend hebt bij de kassa van een willekeurige winkel wordt er ook niet gewacht totdat je je spulletjes hebt ingepakt, aan de ene kant krijg je je wisselgeld voor je neergegooid en aan de andere kant worden de artikelen van de volgende klant zonder pardon op die van jou gedeponeerd. Soms krijg je dan nog extra een blik van de cassier(e) die je schijnt te vragen waarom je nog niet opgerot bent.

    Typisch Hollands: Overal over klagen en lopen te ouwehoeren dat het altijd beter kan.

    I’m a Dutchmen in Turkey 😯

  4. Dit feestje is nog geen 1% van wat wij (de belastingbetaler) besteden met de Koninginnedag!!! Voor zo’n geweldige project mag wel besteed worden vind ik!

  5. @Ihlamur,

    als men zich verdiept in het algemene verhaal over deze tunnel blijkt dat het plan al tientallen jaren geleden is ontstaan maar nooit goed uitgewerkt vanwege de mega kosten die het met zich mee zou brengen.

    de zittende partij is dit plan tegengekomen en zag weer een mooi prestige project, oftwel bouwen om het bouwen en niet bekijken of het reeel is in welk opzicht dan ook.

    Ben nu benieuwd of er mensen , ondanks dat het nu schijnbaar twee weken gratis is, wel door de tunnel heen durven.

  6. Eerlijk is eerlijk, de Marmaray is te vroeg open gegaan. Alles wat Ihlamur schrijft is waar. Het was oorspronkelijk ook de bedoeling dat de Marmaray pas eind 2013 open zou gaan. Pas eind 2012 is die datum vervroegd naar 29 Oktober 2013, puur omdat dat het 90 jarige jubileum van de Republiek Turkije is. De uitvoerders van het project zijn niet echt gehoord bij die beslissing en als ze dat wel waren geweest, dan hadden ze gezegd dat het niet had gekund.
    Aan de andere kant is een beetje druk in Turkije niet verkeerd, anders wordt het net zo’n gebed zonder einde als de Noord-Zuid lijn.

    Het doet me wel een beetje denken aan een pas opgebouwde kermis. Daar mag je de eerste dag ook vaak overal gratis in… maar niet zeuren als er hier of daar eens een karretje van het reuzenrad valt.

    Overigens worden sommige projecten ook gewoon later geopend. De Hogesnelheidstrein YHT Istanbul-Ankara was ook beloofd om gelijktijdig met de Marmaray op 29 Oktober in bedrijf te gaan. Naarmate die datum naderde werd er steeds minder aan gerefereerd, want het is gewoon niet haalbaar. Je kunt het allemaal wel leuk verzinnen vanachter je bureau, maar als een tunnel niet af is, is ie niet af en kun je er niet doorheen rijden. En volgens mij is het ook het beste dat we dat accepteren. In China (daar gaat het ongeveer net als in Turkije, sterker, de YHT Ist-Ank wordt door Chinezen gebouwd) is het herhaaldelijk fout gegaan met ontspoorde HST-treinen als gevolg van te snel opgeleverde trajecten. Dat moet je niet willen met die snelheden of onder de grond.

    @Antonieq
    ‘Mega-kosten’.
    Dat valt op zich mee als je het uitrekent.
    Om te beginnen moet vastgesteld worden dat een ritje niet echt duur is, TL 1,95 is acceptabel, iets van 65 eurocent.
    Het project heeft ruim 8 miljard TL gekost. De Marmaray kan per uur 75.000 passagiers in 1 richting vervoeren, 150.000 in 2 richtingen.
    In theorie kan de Marmaray, die van 06:00 uur tot 24:00 om de 10 minuten rijdt dus in 18 uur tijd 2,7 miljoen passagiers per dag vervoeren.
    Natuurlijk zijn de treinen niet continu stampvol, daarom gaat men uit van 1,2 miljoen passagiers vervoerd per dag, wat mij niet onaannemelijk voorkomt. Dat komt neer op 2,4 miljoen TL per dag, oftewel 875 miljoen TL per jaar.
    Conclusie: de terugverdientijd ligt tussen de 9 en 10 jaar.
    Natuurlijk moet er budget voor onderhoud en vervanging worden ingecalculeerd, maar dat zijn relatief kleine bedragen in vergelijking met de aanlegkosten. Als daarvoor ook nog eens 1 tot 2 miljard TL wordt gereserveerd komen we op een totale terugverdientijd van maximaal 12 jaar.
    Dat is zeer acceptabel.

    Bovenstaande is alleen een droge berekening van het Marmaray project an sich.
    Maar het project brengt natuurlijk nog veel meer goede dingen, die zich ook om laten rekenen in geld.
    Bijvoorbeeld:
    – (uiteindelijk) een veiliger transportalternatief, met minder gewonden en doden in het verkeer.
    – minder uitstoot van uitlaatgassen boven de grond door minder autoverkeer.
    – minder tijdverlies voor forensen en overig verkeer (dit is een heel belangrijke factor voor het leefgenot in Istanbul)
    – prestige en aanzien voor de stad door hoogwaardig openbaar vervoer te hebben.
    – etc.

  7. Ben nu benieuwd of er mensen , ondanks dat het nu schijnbaar twee weken gratis is, wel door de tunnel heen durven.

    @Antonieq; Hij is elke dag stampvol, deuren kunnen amper dicht zien we elke dag op de TRT1. veel ‘ bedrijfsuitjes’ en nieuwsgierigen maar ook forensen. De mensen vinden het geweldig en laten het risico op calamiteiten aan de Heer over.

    Het zal je ook wel opgevallen zijn dat men hier anders met risico’s omgaat. Weinig aan de toekomst denkt en meer in de lotsbestemming gelooft. Als er dan wat gebeurt heeft het zo moeten zijn. En ik merk dat je dan eigenlijk stukken relaxter leeft. Een hoop dingen heb je immers niet in de hand…(ook al denken we o.a in Nederland van wel)

  8. @Ego,

    je gaat er wel heel makkelijk vanuit dat de Turk in Istanbul door deze buis zal gaan.

    De prijs van een retourtje , 3.90TL, per werk dag is alleen al ruim 80TL per maand.
    Voor ons Nederlanders lijkt dat niet veel maar voor een Turkse arbeider is dat een behoorlijke aanslag. Vooral als je bedenkt dat veel arbeiders samen met bussen gratis naar hun fabriek worden gebracht.

    Met de aantallen die per uur of dag vervoerd zouden kunnen worden gaat men er blijkbaar vanuit dat een groot deel van de beroepsbevolking aan de andere kant van de tunnel werkt.

    En wat men ook vergeet is dat er grote aantallen mensen zijn die niet door zo een lange tunnel durven.

    Waarschijnlijk ook niet meegenomen in de telling is het feit dat toch wel heel veel Turken van hun auto houden en aangezien ze die toch hebben ook zullen gebruiken.

    Wat wel een belangrijk punt kan zijn is dat de regering in Turkije WEL een wet binnen een paar minuten zo aan kan passen dat de mensen verplicht worden om door die tunnel te gaan.

  9. Heerlijk hoe mensen alles benaderen…..

    Dat de Maramaray project een bestaande project ie klopt degelijk maar een plan die bestaat en ruim 100 jaar op de planken ligt ……dan HEB IK LIEVER EEN PARTIJ die het uitvoert ofhet nou de AKP of MHP of CHP of zelfs BDP is……aangezien er geenbord staat dat alleen AKP medestanders moge reizen is he een project voor het volk en ieder die er gebruik van maakt……

    zolang men alles en iedereen maar zwart maakt de van een ander partij brengt me bi het volgende stelling alle zwarten waren toch ondergeschikt aan de blanken….!!!!!

    wat zijn we nou als mensheid achteruit gegeaan om de ZWARTE te zien als mens….!
    NOU …..helemaal juist NIETS we zijn vooruit gegaan…..
    Net zo als dat de vrouw minder zou zijn dan de MAN……hoe achterlijk kan je zijn….
    juist ja….

    waarom zou dan nu AKP stemmers of een project die ze vastpakken slecht zijn …..juist ja dat komt door je eigen DOMHEID….!

    Hoe kan een partij na 3 landeelijke , 3 gemeente verkiezingen….steeds groeien….
    JUIS JA DOOR DE DOMME OPPOSITIE>>>>>!

    KOM OP HET MAG Gezegd worden… als de oppositie nou is met goede projecten zouden en eerlijk zou zijn dan hebben ze meer kas dan proberen alles zwart te maken…

    nu terug naar Marmaray ondanks de problemen die er zijn zijn het problemen die opgelost zullen worden…En IK ALS TURKSE NEDERLANDER ben TROTS WAT ZEG IK APE TROTS ….dat er eindelijk mensen dit land Besturen die dit volk begrijpen…..

    en over enkele maanden zijn er gemeente verkiezingen… laten we hier op terug komen na de verkiezingen……..

    Met Vriendelijke Groet

    Turkse Nederlander

  10. @Murat ,

    verkiezingswinst door stemmen te pakken van ongeletterden, onopgeleiden, doden = dom.

    En als je daar trots op bent ?

    Ze zeggen niet voor niks dat mensen die uit hun moederland vertrokken zijn achtergebleven zijn op de ontwikkeling daar en net mee ontwikkelen in het land waar ze nu verblijven.
    Zie bijvoorbeeld ook de Nederlanders in Nieuw-Zeeland, US van A en Canada, nog steeds fanatiek gelovig terwijl in Nederland de kerken iedere dag leger worden.

  11. Ik denk dat er wel degelijk veel van de mmarmararay gebruik gemaakt zal worden. Ik reis nu regelmatig met de metrobüs en als je ziet hoe vol die zitten (ook buiten de spits)en hoe hoog de frequentie is dat ze op de route rijden en zo ook de tram én de stadsbussen én de dolmussen én de boten. Het openbaar vervoer is nog steeds bomvol (tekort?) in Istanbul, ondanks de eigen autos en personeelsservices.

    Trouwens als je een akbil koopt voor enkel honderden keren of per maand is het stukken goedkoper als de 1,95 per rit op de normale Istanbulkaart (ik dacht 1.35). De metrobüs kost touwens 2,95 per rit maar er staan op elke halte ‘wisselpalen’, als je dan bv maar de helft van het traject hebt afgelegd krijg je navenant terug. Studenten, ouderen en invaliden hebben een gereduceerd tarief en reizen goedkoper.

    En als dadelijk Yenikapı op Taksim is aangesloten is het helemaal maar tikken naar de overkant. Veel zijn idd verslaafd aan de auto, maar wat is veel in een stad van 20 miljoen met een zeer groot aandeel aan service, taxi en openbaar vervoer voertuigen op de weg? Ik weet wel zeker dat de Nederlander verknochter aan de auto is als de Turk hier. De meerderheid heeft gewoon géén auto en ik denk dat dat in Nederland net andersom is.

  12. @Ihlamur
    Jij ziet de dingen best goed naar mijn mening, ik val je volmondig bij, vooral dat deel van hoe Turken met risico’s omgaan is heel herkenbaar.

    @Antonieq
    Men moet hoe dan ook dagelijks naar het werk. De alternatieven zijn net zo duur of duurder, dan wel langzamer (tijdwinst is ook geld waard). En er bestaat zoiets als een maandkaart of combi-kaart voor verschillende types openbaar vervoer.
    Dat werkt weliswaar negatief op het terugverdienmodel, maar de genoemde 1,2 miljoen ritten per dag zijn laag ingeschat.
    Je argument over de angst om door een buis te reizen, is niet erg relevant. Dat geldt namelijk voor iedere metro waar ook ter wereld, en de metro is de succelvolste en betrouwbaarste variant van stedelijk openbaar vervoer.
    Dan nog je argument dat Turken in het buitenland achter zouden zijn gebleven bij de mensen in het moederland, volgens mij hadden we die discussie al eens gedaan. Dat is namelijk een bakerspraatje en feitelijk onjuist, getuige recent wetenschappelijk onderzoek (even Googlen, overtuig jezelf).

  13. Ik denk zeker dat er behoefte is aan deze verbinding, laat staan meer verbindingen. Istanbul is door zijn verkeersproblemen ook anders te noemen dan andere Turkse steden en de hang naar de auto is dan ook anders.

    In Ankara wacht men al meer dan 10 jaar op de beloofde metro, een ritje met de bus in de spits van 20km kost mij ook 2,5 uur. De inauguratie zou deze week ook zijn, maar er is niks meer van vernomen (uitgesteld). Nu is de ingebruikname geplanned de week voor de verkiezingen. Slim, slim, slim….

    Maarja eerst nog maar eens de water toevoer fixen want helaas is er al een aantal dagen geen druppel uit de kraan gekomen in veel wijken hier.

  14. @Ihlamur,

    Turken zullen misschien in verhouding ietsjes minder gek zijn op hun auto als Nederlanders, in een stad waar officieus bijna 20miljoen mensen wonen zul je niet duidelijk merken als er 10.000 minder auto’s zouden rijden.
    Diegene die geen auto hebben daar had je o.a. al de taxis en dolmus voor.

    @Ego,

    Ik heb niet gezegd dat alleen Turken achter zijn gebleven, maar ook de Nederlanders en eigenlijk geld dit voor vrijwel ieder volk wat lang weg is van hun moederland.
    Voor de Turken geld dat ze leven zoals ze hun dorpen in de jaren 60 hebben achtergelaten, voor Nederlanders is het vaak dat ze in de jaren 50 zijn blijven hangen.
    Als de geemigreerde Nederlanders zou stemmen hier dan kreeg bijvoorbeeld de CU veel meer stemmen.

  15. Dan nog steeds de vraag of er zoveel mensen per dag van de ene kant naar de andere kant moeten ?

    Is het nog steeds zo dat busjes zoals wat koeriers en bouwvakkers gebruiken op een bepaalde tijd niet op de weg mogen ?

    Is het nog steeds zo dat er (verkeers) politie op drukkere plaatsen staat om verkeer door te laten rijden, met bewegingen ervoor zorgen dat men wat dichter op elkaar rijdt en niet onnodig aan het treuzelen is?

  16. @debekker
    Plannen is iets anders dan uitvoeren. Praatjes heeft de burger niets aan. Praatjes boren geen gaatjes.
    In 1860 – toen nog het Ottomaanse Rijk – werd voor het eerst gesproken over een landverbinding onder de Bosporus door. De AKP zat toen nog in de oppositie meen ik…

    In 2004 is er daadwerkelijk budget vrijgemaakt voor het Marmaray project en zijn de aanbestedingen begonnen. De AKP is sinds 2002 aan het bewind.

    @Antonieq
    Ik wil de discussie best nog wel eens met je overdoen.
    Nederlandse Turken hebben zich veel sneller ontwikkeld dan de Turken in Turkije.
    Allereerst moeten we vaststellen, dat de eerste generatie Turken uit achtergebleven gebieden uit veelal Binnen-Anatolië kwamen.
    Deze eerste generatie heeft het over het algemeen erg moeilijk gehad, maar toch hebben zij binnen hun eigen generatie een enorme sprong voorwaarts gemaakt, omdat zij ongemerkt West-Europese regels en gedragsnormen – zij het niet alle – over hebben genomen. Die normen lagen zeker in die tijd toch echt hoger dan die van de Turken in zelfs Istanbul en Ankara en al helemaal van de achtergebleven Turken uit hun eigen streek.
    Dus: van achtergebleven gebied naar Westerse standaarden. Hoezo stilstand? Dat heet een inhaalslag van-heb-ik-jou-daar.
    Maar: we hoeven eigenlijk niet eens over deze eerste generatie te discussiëren, want deze mensen zijn allang niet meer de hoofd-vertegenwoordigers van de Turken in Nederland. Velen zijn dood (want allemaal geboren tussen 1930 en 1945), of zijn met pensioen en wonen alweer in Turkije om van hun oude dag te genieten.

    De 2e generatie Turken heeft geen Turks referentiekader, behalve hun ouders. Het zijn gewoon Europeanen. Ze zijn in Nederland geboren, opgeleid en leven in het openbaar volgens Nederlandse wetten, normen en regels.

    Inmiddels is de 3e generatie Turken aan het studeren. Velen van hen spreken gebrekkig of helemaal geen Turks. Ze weten amper meer van Turkije dan de gemiddelde Nederlander.

    Tot zover het abstracte algemene deel.
    Nu even checken of het op micro-niveau ook klopt:

    Ikzelf behoor tot de 2e generatie.
    Mijn ouders komen uit een bergdorp in Tokat. Mijn vader heeft 5 klassen lagere school gevolgd en was self-made timmerman. Mijn moeder heeft geen lagere school gehad en heeft in Nederland pas leren lezen en schrijven. Zij was schapenhoeder toen zij jong was.
    Ik en mijn zus kregen de kans om ons net als Nederlandse kinderen te ontwikkelen en naar school te gaan. Het is niet genetisch bepaald hoe ver je komt in het leven.
    Ik studeerde aan de TU Delft en spreek bijvoorbeeld 6 talen. Mijn zuster studeerde Hogeschool en is werkzaam op het hoofdkantoor bij een bekende multinational. Onze kinderen doen havo, atheneum en Universiteit Leiden.

    Waren onze ouders niet uit Turkije vertrokken dan is het zeer onwaarschijnlijk dat wij zo ver waren gekomen als we nu zijn. In ieder geval wat betreft die 5 a 6 talen. In Turkije mag je blij zijn als je iemand aantreft die er een fatsoenlijke Engelse zin weet uit te persen. Je krijgt vaak zelfs toeslag op je salaris voor iedere buitenlandse taal die je spreekt, omdat dat bijzonder is en als waardevol wordt gezien.

    Je onderschat de Europese Turken en doet ze tekort met je opmerkingen. Bovendien onderschrijft wetenschappelijk onderzoek hetgeen ik hierboven omschrijf. Google maar even.

  17. @Ego,

    je verwacht achterblijven met achterlijk, en dat is niet wat ik bedoel.
    Ik bedoel dat er o.a. meer mensen fanatieker hun geloof aanhangen.Zie de volle kerken in Amerika en New Zeeland waar Nederlanders gevestigd zijn.

    Als Turken volgens jou zoveel slimmer zijn geworden waarom heeft een partij als AKP dan zoveel stemmen ?

    Dat er in het Otomaanse rijk al over de tunnel gesproken is past precies weer in het plaatje van Erdogan met zijn idee dat Turkije voor 2023 een wezenlijk van het oude Otomaanse rijk terug wilt hebben.

  18. @antonieq
    Achterblijven en achterlijk zijn nauw met elkaar verwant. Achterlijke mensen (niet in de zin van verstandelijk gehandicapt, maar in de zin van het niet bekend zijn met het moderne leven) komen veelal uit achtergebleven streken.

    Je stelling dat Nederlandse Turken fanatieker hun geloof aanhangen klopt niet. Want met wie vergelijk je ze dan? Vergelijk je dan de emigranten uit een dorp in de provincie Adiyaman met hun achtergebleven dorpsgenoten, of met de high-society uit Cankaya-Ankara?
    Wanneer je ze met de eerste groep vergelijkt zul je zien dat de emigranten – en zeker hun kinderen en kleinkinderen – mijlenver voorsprong hebben.
    Wanneer je ze vergelijkt met de tweede groep zou het kunnen dat ze dat niveau niet halen.
    Echter moet dan wel gezegd worden dat ook heel veel mensen in Turkije dat niveau niet halen, of sterker nog, niet eens wíllen halen, omdat ze die levensstijl principieel abject vinden.
    Daarvoor hoef je dus niet perse geëmigreerd te zijn.

    Het valt me op dat jouw ideaalbeeld – kennelijk die high-society kringen – leidraad is in de commentaren die je schrijft. Alles daaronder doe je af als minderwaardig. Daarmee disrespecteer je de levensstijl van de meerderheid van de mensen in Turkije.
    Je gaat er ook vanuit dat iedereen hetzelfde ideaalbeeld heeft als jij, of in ieder geval zou moeten hebben, getuige je uitspraak: ‘Als Turken volgens jou zoveel slimmer zijn geworden waarom heeft een partij als AKP dan zoveel stemmen?’
    Hiermee impliceer je dat alle AKP stemmers dommer zijn dan mensen die op een andere partij stemmen, en dat die mensen uit domheid Turkije laten regeren zoals het nu geregeerd wordt. Je kunt je maar moeilijk voorstellen dat veel Turken er weloverwogen en herhaaldelijk voor hebben gekozen dat het gaat zoals het nu gaat en als ze dat al doen zijn ze volgens jou dom. Dat is niet erg netjes en een Nederlandse democraat onwaardig bovendien.
    Ik denk niet dat je op die manier veel mensen gaat overtuigen, integendeel.

    In de Ottomaanse tijd was Turkije een supermacht om rekening mee te houden. Dat een Turkse leider die status terug wil voor zijn land en zijn volk valt alleen maar te prijzen. De afgelopen eeuw is Turkije gekoeieneerd aan alle kanten en gekleineerd door iedereen, getuige het feit dat Turkije in 50 jaar niet is toegelaten als gelijkwaardig EU-lid. Dat zou ieder volk tegen de borst stuiten, en iedere leider zou zijn volk naar een gelijkwaardig niveau willen tillen. Een leider die dat niet nastreeft voor zijn volk is geen knip voor de neus waard.
    Of het ook lukt is een tweede, maar met dit soort projecten en bijbehorende economische ontwikkeling zijn we goed op weg en dat zou meer gewaardeerd mogen worden.

  19. @Ego,

    Ga eens een flink aantal Turken vragen of ze wel bij de EU willen,de kans is zeer groot dat allen NEE zeggen.Een deel omdat ze denken dat het in Turkije echt economisch goed gaat( totdat o.a de Saudies hun leningen terug willen hebben) en een deel omdat ze ondertussen gezien hebben dat de EU helemaal niks is.

    Turkije heeft het lange tijd niet zo nauw genomen met mensen rechten. dit is toch wel een van de voornaamste redenen dat de EU zolang hun mogelijke lidmaatschap heeft afgehouden.

    De ideeen die de heer Erdogan in zijn hoofd heeft en steeds meer ten uitvoer brengt liggen toch echt niet ver van ideeen waarvoor meerderen de titel dictator bij hun naam kregen.

  20. Een tweede tunnel is al in de maak.
    Twee verdiepingen tellende Avrasya Tunneli, bestemd voor auto’s en lichte vrachtverkeer.
    106 meter diep, 5.4 km lang.

    Verwachte opening in 2015.

  21. Er wordt enorm veel geld uitgegeven voor projecten. Laten ze eens wat meer geld uitgeven aan het onderwijssysteem, dat gaat steeds slechter! En hoeveel mensen lopen er op straat? Hoeveel kinderen bedelen? Laten ze eens aan het arme volk denken!

  22. Test…
    Waarom verschijnt mijn reactie niet in beeld?
    Er staat wel ‘Je reactie is geplaatst’, maar vervolgens is deze niet leesbaar
    Webmaster?

  23. @ego

    Volgens mij was het aan het einde van de regeer periode, net voor de verkiezingen dat de handtekeningen gezet waren. De AKP heeft dus nog 3 jaar gewacht met budget vrij maken.

    Toch wil ik niet zeggen dat het geen slecht project is, liever ondergrondse dan bovengrondse verbindingen. En inderdaad liever daden dan praatjes, de praatjes van Gökcek hebben er toe geleid dat onze metro er 10 jaar niet kwam en het werk was stop gezet tot een ministerie het over nam.

    We zullen zien hoe het loopt, moest erg lachen om de slogan van de gemeente istanbul. Her Yer Metro, Her Yer Metro. Best wel humor.

    En Kenan goed dat er meer tunnels gebouwd worden, hoop alleen wel dat er heel, heel veel veiligheids maatregelen getroffen worden, maar na de kritiek nu moet dat haast wel.

  24. Nederland, dat een wereldreputatie heeft op het gebied van waterbouwkunde, heeft een adviserende rol gespeeld bij wat ingenieur Frits van de Kerk ‘dit sexy project’ noemt. “In de wereld van de techneuten is dit een heel bijzonder en gedurfd project.” Twee jaar was hij actief betrokken bij de aanleg van dieptste afzinktunnel ter wereld (59,6 meter onder water). “Met kleine krachten grote, zware elementen op hun plaats krijgen. Dat is smullen voor een civiel ingenieur”.

    Marmaray IMG_1775 (1000 x 1500) Een tunnel aanleggen in de schaduw van de Hagia Sophia was niet alleen een ambitieus, maar ook een uiterst gecompliceerd project. De Bosporus is een druk bevaren zeestraat. Eigenlijk een gaatje tussen de enorme watermassa’s van de Zwarte Zee en de Zee van Marmara. Het zoute warme water vanuit het zuiden stroomt in noordelijke richting tegen het koude zoete water uit de Zwarte Zee. De daardoor veroorzaakte sterke turbulentie maakt de stroming enorm grillig. Dat compliceerde het afzinken van de tunnelelementen.

    De metrotunnel is onderdeel van het moderniseren en uitbreiden van het openbaar vervoer per spoor in deze megastad van ruim 14 miljoen inwoners, die berucht is om zijn files, verkeerschaos en getoeter. Tot gisteren waren forenzen aangewezen op veerboten of op de twee bruggen over de waterweg die Europa van Azië scheidt. De reistijd tussen de westelijke delen van de stad en de snelgroeiende wijken aan de Aziatische oever van de Bosporus wordt met zeker anderhalf uur verkort. De maximum capaciteit van de metrotunnel is 1,5 miljoen passagiers per dag. De reistijd onder water is slechts 4 minuten.

  25. Het is de bedoeling dat je hier een reactie plaatst, en niet dat je hele lappen tekst en krantenartikelen gaat posten. Die kunnen we zelf ook wel googelen.

  26. Weet iemand of je met die trein van het vliegveld Sabiha Gökçen naar het toeristische centrum van Istanbul kan reizen? Zonder overstappen uiteraard!
    Groet, Ed.

  27. Motor muis:
    Er rijdt geen trein van sabiha gokcen. Je kan de havatas bus nemen, die zet je recht achter taksim af. De kosten zijn laag. Uit mijn hoofd iets van 10-15tl p/p. Dus iets van 5 euro.

    Veel plezier!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Captcha verification failed!
Captcha gebruikersscore mislukt. Gelieve ons te contacteren!