E-commerce markt Turkije stijgt explosief

0
1140

De e-commerce sector in Turkije is explosief: De markt bereikte in het land de 10,6 miljard dollar in de eerste zes maanden van het jaar, vergeleken met 16,3 miljard dollar in heel 2010. En na jaren van het negeren van Turkije, beginnen de VS en andere investeerders toe te stromen. Het investeringskapitaal is nog niet maximaal, omdat beleggers deze in opkomende markt nog aan het verkennen zijn. Maar de vooruitzichten zijn meer dan positief.

Tot afgelopen jaar leek Turkije een vergeten hoekje op het gebied van e-commerce. Silicon Valley ziet regelmatig prive-bedrijven met een geschatte waarde van in de honderden miljoenen -zelfs miljarden Dollars die investeren in de sector. Maar in Turkije was voorheen geen enkel prive-bedrijf dat investeerde in e-commerce hoger geschat dan 100 miljoen Dollar, volgens Sina Afra althans. Hij is mede-oprichter van een van de grootste e-commerce bedrijven in Turkije; Markafoni.

Maar in 2011 veranderde er veel: Ten eerste, verwierf eBay 93% van de grootste veilingsite van Turkije, GittiGidiyor. Daarna verwierf Zuid-Afrikaans media conglomeraat Naspers 70% van Markafoni, een van de grootste particuliere shopping bedrijven van Turkije. Markafoni is tevens eigenaar van Zizigo, de grootste online schoenenwinkel in Turkije.

De lijst van dit jaar’s “eersten” gaat door: Kleiner Perkins, een van de meest vooraanstaande VC Silicon Valley bedrijven, maakte zijn eerste deal in Turkije, door 26 miljoen Dollar te investeren in Trendyol, een grote prive-shopping site. Tiger Global steunde Kleiner in die investering. Intel, de chip gigant, deed ook voor het eerst investeringen in Turkije dit jaar, in eerste instantie om het toonaangevende online mediabedrijf Nokta te steunen, vervolgens een week later ook een groep shopping site genaamd Grupanya. Tot slot, trok hot social gaming website Peak Games, 11,5 miljoen Dollar van EarlyBird Venture Capital, Hummingbird Ventures en nog een investeerder.

De grootste 4iX tech conference in Istanbul

Vorige week vond de 4iX Investeerders Conferentie plaats in Istanbul. De organisator van het evenement, BootCamp Ventures, zei dat het de grootste ondernemers-investeerders bijeenkomst was die ooit is georganiseerd. Er kwamen investeerders uit 12 landen op af. In Turkije zijn er op dit moment rond de 200 sites met dagaanbieding deals, dat zijn er veel meer dan in de meeste Europese landen.

Waarom komt dit alles nu op gang?

Het helpt dat Turkije zijn zaakjes voor elkaar krijgt in een periode waarin iedereen aan het klungelen lijkt te zijn. Turkije groeit economisch momenteel sneller dan 6%. Het land heeft de relatief hoge inflatie beter onder controle, en de schuld is laag.

Sina Afra: Turkije heeft nog steeds verbeteringen te doen (vooral op politiek en sociaal gebied, en het heeft een wat vreemd censuurbeleid), maar het land blijft relatief onbeschadigd door de rommel die er in de EU speelt.

Turkije heeft verder een zeer geschikt fundament voor web start-ups. Het land heeft een van de jongste, meest dynamische populaties van Europa. Er zijn ongeveer 35 miljoen Internet-gebruikers – waarmee zij 12e in de wereld zijn, en het vijfde grootste aantal van Europa, na Duitsland, Groot-Brittannië, Rusland en Frankrijk. De gemiddelde leeftijd van de Internet gebruikers is 28. Turken besteden meer tijd online dan de gemiddelde Europeaan. En ze zijn ook interactiever bezig wanneer ze online zijn: Ze staan op de vierde plaats in de wereld qua Facebook gebruik, een stijging van 20% in vergelijking met een paar maanden geleden. Bovendien is Turkije het achtste land op de lijst van actiefste Twitter gebruikers.

Afra van Markafoni wijst op twee fundamentele drijfkrachten die de e-commerce van het land een boost geven:

1. Een voorwaarde voor e-commerce is een credit-gebaseerde economie, hiervan is in Turkije zeker sprake.
Turkije heeft een verbazingwekkende 62% credit-card penetratiegraad bij de consument. In Europa is alleen Engeland’s krediet penetratiegraad hoger dan van Turkije. Maar het ziet er naar uit dat Turkije het Verenigd Koninkrijk binnenkort gaat inhalen.

2. Een andere voorwaarde voor e-commerce is logistiek: En ook hier, Turkije heeft een organisatie van scheepvaartbedrijven die binnen 24 uur overal producten kunnen leveren in een straal van meer dan 560 kilometer vanuit Istanbul.
Sina Afra van Markafoni wijdt het succes van zijn bedrijf aan deze logistiek om landen buiten Turkije aan te trekken.
De Turken hebben volgens Afra echter ook een grote zwakte als het gaat om e-commerce, en dat is marketing. Terwijl de Amerikanen hebben geëxperimenteerd met ‘behavioural targeting’ gedurende ten minste vijf jaar, is Turkije daarmee nauwelijks begonnen. Toch is deze leegte een geweldige kans voor vertegenwoordigers en investeerders, aldus Afra.

Uit het artikel: ‘Why Turkey is the next raging e-commerce hotspot’
Bron: venturebeat.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Captcha verification failed!
Captcha gebruikersscore mislukt. Gelieve ons te contacteren!