Bouw derde luchthaven Istanbul gaat door

11
2066

Even leken de plannen voor een derde vliegveld in Istanbul van de baan. De rechtbank had namelijk een stokje gestoken voor de bouw van de derde luchthaven in Turkije’s grootste stad. De uitspraak van het gerechtshof werd gebaseerd op een milieurapport dat volgens de rechter niet aan de eisen voldoet. Toch zal de bouw straks na aanpassingen in het rapport gewoon door kunnen gaan.

De grootste luchthaven van de stad, Ataturk airport, barst al langer uit zijn voegen en het aantal reizigers op het vliegveld blijft nog steeds groeien. Er zijn al langer twijfels over de haalbaarheid van een derde vliegveld. Niet alleen ligt het project in een van de weinige groene zone’s van Istanbul maar ook vanwege de lage koers van de Turkse Lira en oplopende rentes is het lastig om dit project momenteel van de grond te krijgen.

Het opkomende verkeer tussen Azië, het Midden Oosten en Europa heeft nog andere uitwijkmogelijkheden in het land. Bij de bouw van de nieuwe luchthaven in de Turkse hoofdstad Ankara is destijds als doel gegeven dat het een overstapplaats zou worden die continenten met elkaar verbindt.

11 REACTIES

  1. Wooohoo. Cant touch this. Ik kan niet wachten wat het met Turkije zal doen wanneer het af is. No one and I mean no one can stop this.

    Dus nu moet ik ook nog eenS rekenen om te bewijzen of ik mens ben, nou nou.

  2. Met de huidige economische downfall , wat bijna automatisch gaat betekenen dat er steeds minder mensen het vliegtuig pakken van en naar Turkije, is dit derde vliegveld toch totaal overbodig ?

  3. @ Antonieq

    Het businessplan van de 3e luchthaven is niet alleen gebaseerd op reizigers die Turkije als begin- of einddoel hebben.
    Net zoals de meeste reizigers op Atlanta of Dubai verder niks te zoeken hebben in die plaatsen. Ze stappen er slechts over op hun aansluitende vlucht. Ondertussen zijn deze luchthavens een enorme banenmotor en een economische factor op zich.
    Het is niet de economie van het betreffende land dat de luchthaven tot een succes maakt, maar de luchthaven zelf die bijdraagt aan de economie van het land / regio / staat.

    Turkije is niet meer het land dat met hangend kopje afwacht wat de Westerse landen Turkije aan economische steun gunt.
    Turkije is hard op weg om weer het grote land te worden dat onafhankelijk zelf initiatieven ontwikkeld en zonder goedkeuring van anderen durft te investeren in een glorieuze toekomst.
    We zijn al zo ver, dat we ons niets meer aantrekken van de vroegere superieuren zoals Duitsland (Lufthansa, Frankfurt/Main airport vinden de 3e luchthaven niet fijn) en gewoon onze gang gaan.
    En maak je geen zorgen, het wordt alleen maar beter en we worden weer de grootste, net zoals Turkish airlines in 20 jaar tijd uitgroeide van schlemiel naar beste airline van Europa met de meeste bestemmingen in de wereld.
    Onder leiding van de voortvarende aanpak van de huidige regering is niets onmogelijk voor Turkije.
    Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

    En van zuurpruimende doemdenkers als Antonieq, daar trekken we ons niets meer van aan.
    Je berichten nemen we voor kennisgeving aan, waarvoor bedankt.

  4. Muhammed Bey:
    Het rapport wat gemaakt is is zoals bekend onder politieke druk aangepast. Het effect op de zoet water voorziening voor istanbul is er uit gelaten en moerassen zijn veranderd in “plasjes water”. Het grond water uit die regio is belangrijk voor de toevoer van vers water naar Istanbul. Zoals je weet is er nu een groot probleem in Istanbul aangezien het water bijna op is en er onvoldoende is geinvesteerd in infrastructuur op het gebied van water voorziening.

    Ego575:
    Het Lufthansa argument steekt niet echt. Ik heb geen enkele statement gezien van het bedrijf er over. Pers meld het als gerucht en probeerd zo een beetje te stoken. Ik denk dat Lufthansa maar al te graag wil blijven doorgroeien met vluchten op de Duitsers hun belangrijkste handels partner Turkije…

    Het is overigens voor mij nog steeds een mysterie dat men bij de opening van Esenboga het wilde gaan inzetten als transinternationale HUB om Istanbul te ontlasten en vervolgens dat nooit doet maar het argument nu gebruikt voor de nieuwe luchthaven. Uiteraard zie ik ook dat Ataturk veel te druk is en dat er behoefte is voor uitbreiding vanuit de markt. Het is de meest chaotische luchthaven van Europa in mijn ervaring.

  5. @debekker

    Het Duitsland / Lufthansa / Merkel argument bestaat toch wel degelijk. Je hebt gelijk dat Duitsland het nooit als direct onderhandelingsargument voor wat dan ook te berde zal brengen, maar het is onderhuids bij besprekingen merkbaar dat het de Duitsers niet lekker zit. Alleen kunnen ze er in een open markteconomie weinig aan doen.

    Ander voorbeeld om te onderbouwen dat de groei van de luchtvaart in het Midden-Oosten in het algemeen de Westerse luchthavens en maatschappijen niet lekker zit:
    Sinds vorig jaar vliegt Emirates dagelijks met een Airbus A380 vanuit Dubai op Schiphol.
    Daar bestaat bij de KLM behoorlijke afgunst over. De KLM heeft geen A380’s en men praat denigrerend over de toestellen als ‘veel te lomp en te groot’ en ‘niet geschikt voor ons vluchtschema’. Ondertussen is men eigenlijk vol afgunst. De Emirates A380 wordt door de KLM-ers en luchthavenpersoneel intussen ‘de stofzuiger’ genoemd, omdat het apparaat dagelijks meer dan 600 potentiële KLM-passagiers inpikt en via Dubai laat vliegen.
    Dat zit hier niet lekker.

    Met angst en beven kijkt men hier naar de enorme expansie die maatschappijen als Etihad, Turkish en Emirates doormaken, terwijl KLM/Air France (met name het Franse deel in deze combinatie) met hangen en wurgen het hoofd boven water weet te houden.
    Zelfs de kleine deels Turkse chartermaatschappij Corendon vormt een bedreiging voor het grote KLM, en dan met name voor dochteronderneming Transavia.

    Ik denk dat je je verkijkt op het gevoel van dreiging dat de vroegere gevestigde Westerse maatschappijen ervaren door ontwikkelingen in het Midden-Oosten en – in mindere mate – het Verre Oosten.

  6. @ debekker,

    Turkish Airlines is voor de Turkse economie misschien iets minder relevant als Lufthansa voor de Duitse, maar Turkije in theorie zou ook prima kunnen bestaan zonder Turkish Airlines. Het is nou ook weer niet zo dat Turkije draait op Turkish Airlines ofzo, want dat lijkt de opzet van je betoog.

    En zelfs al zou Lufthansa maar een heel klein deel van de Duitse economie uitmaken, dan is dat nog steeds geen geldig argument om als Duitse overheid dan maar te zeggen ‘ach, we hebben nog zoveel andere industrieën, laat de luchtvaart verder maar versloffen en het Midden-Oosten het overnemen’. Als we de electronica industrie op die manier door China / Taiwan over laten nemen, de logistieke sector aan de Midden-Europese landen overlaten, het smerige werk aan de gastarbeiders, en bovendien beknibbelen op het onderwijs waardoor we ons niet meer hoog-technologisch kunnen onderscheiden, dan blijft er uiteindelijk niet veel meer over waar wij in West-Europa dan nog van kunnen leven nietwaar?
    Dus: Voor iedere sector moet apart worden gestreden en gelobbyd, ongeacht het aandeel in de totale economie van het land.

    Over je grafiek:
    Ik vind die grafiek niet echt schokkend eigenlijk. Je hoort in die grafiek ook het BNP afgezet over dezelfde jaren in te tekenen.
    Daaronder hoort een staafgrafiek te staan, waarin de door jou getoonde schulden worden afgebeeld als percentage van dat BNP.
    En als je het helemaal netjes wilt doen, dan hoor je er een grafiek onder te zetten, waarbij die staafgrafiek wordt vergeleken met de staafgrafieken van de Westerse landen.
    Dan zul je zien dat de schuld relatief gezien erg meevalt, en dat de schuld in de toekomst door de steeds rijker wordende Turken met hun sterke economische vooruitzichten goed te betalen zal zijn.
    Dacht je werkelijk dat de ratingagency’s als S&P, Fitch en Moody’s Turkije niet van heel dichtbij monitoren? Dat zijn toch echt betere specialisten dan jij en ik bij elkaar. Zij overzien het hele plaatje en kwamen in de door jou getoonde periode herhaaldelijk tot positieve conclusies, waarop zij Turkije keer op keer hebben geupgrade.

    Ik vind het jammer dat je je in deze reactie sterk laat beïnvloeden door gekleurde berichtgeving en bovendien concludeerd dat de AKP kiezer belazerd is / wordt.
    Ik kijk naar dezelfde beelden als jij en lees dezelfde informatie, maar ik voel me absoluut niet belazerd, zelfs niet als het allemaal waar zou zijn, wat absoluut niet het geval is.
    Ik zeg niet dat er helemaal niets aan de hand is, maar 80% is verzonnen, gemonteerd en in elkaar gedraaid door de firma List & Bedrog die het maar niet kan hebben dat het steeds beter gaat met Turkije.

    Je stelling dat ‘Turken er niet op vooruit zijn gegaan’ is echt niet correct mijn waarde vriend.
    Je kent vast het programma ‘Kim milyoner olmak ister’?
    Daarin zat een vraag: ‘Wat gebruikte men vroeger om de kinderen te leren tellen?’
    A: linzen
    B: bonen
    C: bla bla etc.
    Ikzelf had geen idee. Mijn vrouw (geb. 1970) die in Ankara is geboren en opgegroeid zei direct ‘bonen’. Ik was verbaasd dat ze dat wist. Ze vertelde mij dat zij écht die bonen zelf had moeten tellen toen zij op de basisschool zat.
    Vandaag de dag gaan Turkse kinderen met een iPad naar school.
    Moet ik je nog uitleggen wie er nu precies op vooruit gegaan zijn?
    En als diegene die daarvoor verantwoordelijk is een privé eiland koopt, dan vind ik dat die persoon dat eiland verdiend heeft en krijgt hij van mij een hangmat.

  7. @ debekker (interview Lufthanse CEO)

    Ik hoop dat je niet boos op me wordt als ik zeg dat je te naiëf en goedgelovig bent.
    Omdat de CEO van Lufthansa in een interview met zijn mond zegt dat hij de groei van THY toejuicht en helemaal niet afgunstig is, wil dat nog niet zeggen dat dat uit zijn hart komt.
    Geloof me, ik zal in het openbaar mijn directe concurrent ook niet afbranden, dat is niet chique en je wint er als sector niets mee als de grote spelers in het openbaar met elkaar over straat rollebollen.
    Maar ondertussen zal ik er alles aan doen om heimelijk mijn eigen bedrijf de winnaar in een zeer competitieve markt te laten zijn.

    Welkom in Ondernemersland!

  8. Laat het maar komen. In 2007 25 miljoen, vorig jaar 51 miljoen passagiers. Als het zo doorgaat zitten ze in 2017 op 75 miljoen passagiers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in
Captcha verification failed!
Captcha gebruikersscore mislukt. Gelieve ons te contacteren!