De huidige AK Parti van de Turkse premier Erdogan heeft zondag in de parlementsverkiezingen zoals verwacht een zege geboekt. Nadat 90 procent van de stemmen was geteld had de AKP zo’n 51 procent van de stemmen.
Door velen werd er ook een monsteroverwinning verwacht waardoor de premier de grondwet kan wijzigen. Hiervoor zou 2/3 van de stemmen nodig zijn geweest. Deze uitslag kwam daar niet bij in de buurt.





Er zijn 55 reacties
@ Angela hoi Angela je kunt naar google tekst vertaler gaan daar kunt u de turkse commentaar vertalen naar nederlands, hoewel het niet correct nederlands zal vertaald worden kunt u wel een idee krijgen wat de user ongeveer zegt
AKP!!!
13 juni 2011 om 12:30
@antonieq wow!! ergenekon is van AKP!? hoe kom je daarop!? heb jij toevallig onlangst nieuws gelezen over een groep militairen die turkije een battleground wil maken? waar zij de moskeeen willen bombarderen, imams willen vermoorden, de christische priesters in turkije ook willen omleggen en zo de schuld op griekenland willen schuiven om zo de oorlog te gaan starten…
dus jij gelooft liever de oorlogzuchtige amerikaanse overheid dan de turkse akp partij? wat doe jij dan in turkije? die amerikaanse overheid vindt Erdogan een domme vent…en dat doen ze wel achter de schermen, een zogenaamde janus kop.
de akp partij zorgt ervoor dat er niet ruzie zal ontstaan tussen westerse en oosterse werelden. wat jij doet is voor je eigen belang komen en niet voor miljoenen turkse moslims, het lijkt mij erop dat je niks om geeft om de zogenaamde turkse soennieten…de turkse moslims zijn anders dan andere omringde moslim landen…het is dus flauwekul dat turkije dan in iran zal veranderen of noord korea…wat akp wil is eerlijkheid in elke groep, omdat de moslims in turkije erg worden onderdrukt met die hoofddoek beleid en noem maar op…zoals ik al zei, ze willen rechtvaardigheid in turkije en betere ontwikkeling…grotere moskees bouwen? messchien wel maar dat is turkije, een moslimland en heeft zijn eigen charme wat veel aandacht krijgt van veel buitenlanders…maar effe serieus…heeft een enkel turk die moslim zou zijn, jou leven zuur heeft gemaakt? dat is toch de belangrijkste dat ze nog steeds hun gastvriendelijkheid nog behouden? ik woon dan in nederland, ik klaag ook toch niet dat nederlands veel meer kerken heeft en of met dat bel zitten te luiden….ik leeft immers in een christelijke en multiculturele samenleving en daar heb ik respect voor nederland maar helaas gaat het laatste jaren de verkeerde kant op met nederland, we worden steeds meer in de hok gezet en als ziekte worden gezien…
13 juni 2011 om 12:52
Bedankt Yusuf, en nog iets.. Zo stel ik me de samenleving ook voor! Iedereen respecteert andermans geloof met al wat er bij hoort. Wat je schreef dat wij vreedzaam naast elkaar geleeft hebben , klopt . Ook in de Koran heb ik gelezen dat alle gelovigen respecteert moeten worden door de Moslims.
En als iemand over hoofddoekjes begint… Maria droeg ook een hoofddoek, net zoals alle nonnen het nu nog doen.
Mensen laten wij met respect met elkaar omgaan en van elkaar leren.
13 juni 2011 om 12:59
@yusuf.
Lees a.u.b. een beetje beter.
Ergekon is een project gevoed door AKP om ervoor te zorgen dat er in Turkije , netzoals in de jaren 80 , geen tussenkomst van militairen kan komen mocht Erdoğan de dictatoriale macht naar zich toe gaan trekken.
Er zijn 5 stromingen in de islam en of het nu soenieten , aleviten , siiten zijn maakt niet uit als 1 van die stromingen de hoofdmacht wil zijn. Houdt vrijwel automatisch in dat anderen onderdrukt gaan worden. Het had net zo goed RK, protestants of Nederlands-hervormd kunnen heten. Geloof en politiek gaan , en daar zijn vele voorbeelden van, helaas niet samen.
13 juni 2011 om 13:11
@Angela inderdaad, ik sta erg open voor andersdenkende en gelovigen, noem mij maar de soenniet of fan van Mevlana dit gedicht van hem is precies wat ik over iedereen denk:
Come!
Come whoever you are.
Doesn’t matter if you are an unbeliever.
Doesn’t matter if you have fallen a thousand times.
Come!
Come whoever you are. For this is not the door of hopelessness.
Come,
Just as you are!
@antonieq je hebt het mis, Ergenekon is voor de val van AKP en turkije…volgens mij heb je de vertaling niet goed begrepen… hier een voorbeeld [url]http://turkije.blog.nl/nieuws/politiek/2011/02/21/soner-yalcin-wilde-ergenekon-onderzoek-hinderen[url/]
13 juni 2011 om 13:26
democratie stem en heb respect voor de winnaar al ben je er niet mee eens. pvv heeft in nederland met grote cijfers gewonnen ga ik toch ook niet over zuren
democratie niet te vreden moet je maar naar china
13 juni 2011 om 22:00
antonieq je zegt dat islam 5 stromingen heeft.
))
dit zegt al genoeg over je kennis van alles wat je schrijft. verder ga ik niet in discussie
13 juni 2011 om 22:04
@Omer60,
Er zijn wel degelijk 5 hoofdstromingen in de islam.
Daarbij zijn er nogal wat vertakkingen, maar ja als je daar al over valt .
13 juni 2011 om 22:40
@yusuf,
Voorop gesteld, ik ben TEGEN DISCRIMINATIE.
Wat jij nu doet is discrimineren. Ik heb mij zoveel mogelijk aangepast aan de levensstijl in Türkiye, behalve dan het geloof. Ik geloof niet in een Allah, God of hoe men dit ook noemt. Dus ik moet Türkiye verlaten, wat doe jij als Moslim dan in Nederland?. Dan hoor jij daar ook niet te zijn. Wat een onzin van jou, het is door jouw instelling dat je landgenoten in Europa gediscrimineerd worden.
Doe eens normaal en kijk met een open blik naar de wereld.
Verder ben ik het helemaal eens met antonieq: “ik heb nergens beweerd dat turkse moslims slecht zouden zijn!
Alleen opgemerkt dat er grote tegenstellingen zijn…”, etcetera.
En Yusuf, wat je ook zegt, “Türkiye, bennim cenetim” en dat zal altijd zo blijven.
14 juni 2011 om 10:47
@Anamurlu Togan
Ey Ademoglu! Cebrail ile gelen vahiye teslim olmasanda, Azrail ile gelen ecele teslim olacaksin.
Ik hoop voor alle mensen die net zoals jij niet in Allah gelooft, ooit een keer de goede weg gaat vinden INSALLAH!
Vergeet niet, degene die zijn graf instapt zonder voorbereiding, is net als iemand die een zee wilt oversteken zonder boot!
14 juni 2011 om 21:00
er zijn ook mensen die atheist zijn en wel volgens het goede pad leven.
daar heb je geen allah of god voor nodig om lief te zijn voor andere mensen, respect te hebben voor je omgeving.
mijn vrouw is muslim en ik ben christelijk opgevoedt, ik ben overgegaan op geen geloof, maar gedraag me wel naar een goed persoon.
mijn boot is het geloof dat ik een goed mens ben (/geweest).
ik leef volwaardig, ik krijg respect van mijn omgeving, en ben een eerlijk mens.
waarom zou ik daar een naam aan moeten geven?
zo starten 90% van de oorlogen op aarde en zijn het niet waard om een god of allah te beschermen/te vertegenwoordigen..
geloof (en vooral het extremisme) maakt mensen juist slecht… nee, allah is beter, nee shiit is beter, nee sunit is beter, nee god is beter, nee budah zal het zijn… bahm een nieuwe oorlog is weer geboren.
op houden daarmee en gewoon leven als een goed mens in dit overvolle klootje van ons…
15 juni 2011 om 00:25
mekotech, we hebben niet gezegd dat we onze geloof beter zijn maar dat je mensen die in de omgeving wonen moet gaan respecteren en niet alleen voor je eigen belang en behoefte op te komen, je moet ook aan andere mensen denken hoe zij leven, de turkse moslims zijn meest neutrale moslims van midden oosten of liever gezegd van de wereld…gedurende ottomaanse rijk leefde alle geloven in 1 samenleving die al 600 jaar zonder enige geloof conflict ontstonde…waarom kunnen we het nu ook niet nog een keer proberen?
het kan me niks schelen dat jij atheist bent…je bent immers in een land waar meerderheid moslims wonen…maar we respecteren je gewoon, niet omdat je atheist bent maar dat jou nieuwsgierigheid voor cultuur en je vriendelijke verhouding tegenover turken, maar als je iemand scheef aankijkt op basis van geloof, dan moet je niet raar op kijk dat er een conflict zal ontstaan…vele denken dat turkije richting Iran gaat, dat is gewoon een flauwekul, we streven gewoon terug naar onze huidige samenleving van de ottomanen waar iedereen vrijheid heeft om hun leven te leiden en hun geloof maar uitoefenen of wat dan ook…de sharia geldt alleen voor moslims en niet voor anders gelovigen, maar als een schuld door anders gelovigen aan moslim komt dan wordt dat ook toegepast en ook andersom…zolang je je gedraagd is er niks aan de hand…ik respecteer jou en jij respecteert mij…dat is toch niet zo moeilijk?
@Anamurlu Togan
waar heb ik over discriminatie geschreven?
aangepast moet je doen, dat doe ik ook in Nederland, wij zijn Marokkanen niet hoor kneus!
het kan me niks schelen dat jij, atheist budhist christen of jood bent, zolang jij andere mensen respecteert zullen zij jou ook respecteren punt uit!!
turkije is voor iedereen een hemel zijn, maar als mensen elkaar steeds meer elkaar scheef aan kijken dan zal turkije geen hemel meer zijn…turkse mensen blijven immers vriendelijk, moslims of niet…
15 juni 2011 om 09:24
@mekotech,
100% eens met wat jij zegt. Je kent misschien nog wel de uitdrukking “drank maakt veel kapot”, nou geloof ook.
Neem Noord Ierland, Israël > Palestina, (eerst de Palestijnen verjaagd uit het gebied dat nu Israël heet, en nu het land bezet dat het nieuwe Palestina zou moeten worden). Verder nog twisten tussen Moslims en Christelijke Kopten in Egypte en er wordt nog meer kwaad veroorzaakt door het geloof.
Zonder geloof kan je ook een heel goed mens zijn, help elkaar, laat iedereen in zijn waarde en discrimineer niet.
15 juni 2011 om 09:29
Ik heb mijn reactie van gisteren niet geschreven voor een discussie te beginnen.
Dit zin is voor mij erg van belang. Ik weet niet of je het begrijpt, maar bij deze nog een keer:
Ey Ademoglu! Cebrail ile gelen vahiye teslim olmasanda, Azrail ile gelen ecele teslim olacaksin.
15 juni 2011 om 12:34
Alle moslims gaan naar cennet alle niet moslims naar walhalla. Alle$h komt goed. Ik sweer et tuuuuuuuu.
15 juni 2011 om 13:49
Ik ga mij niet mengen in deze zinloze discussie, maar wat mij is opgevallen is het volgende… op de peiling hier op NIT hebben zo’n 650 mensen hun mening kenbaar gemaakt. en dit komt zowaar “bijna” overeen met de uiteindelijke uitkomst. zouden wij met ons allen dan zomaar een afspiegeling van de werkelijkheid kunnen zijn?
15 juni 2011 om 18:58
die peiling was mij ook al opgevallen.
het lijkt erop dat akp goed is voor buitenlanders??
15 juni 2011 om 19:19
Ik haat Erdogan vindt hem een soort kontelikker
23 juni 2011 om 13:48
Ik denk dat we helemaal niet zo blij moeten zijn met een overwinning van een premier die het seculiere Turkije beetje bij beetje wil afschaffen
Ik denk dat als deze lijn zich voortset dat we binnen 5 jaar een tweede Iran hebben.
24 juni 2011 om 07:52
@Werner.
Jij snapt het ;)
Nu de turkse bevolking nog !
2 juli 2011 om 09:59