login: wachtwoord: [wachtwoord kwijt - registreren]

Je moet ingelogd zijn om berichten te plaatsen
Forums doorzoeken:

Minimum search word length is 4 characters – Maximum search word length is 84 characters
Gebruik van wildcard:
*  komt overeen met willekeurig aantal karakters    %  Komt overeen met precies één karakter

90/180 dagen visum vanaf 1 februari officieel een feit!

GebruikerBericht

23:15
25 januari 2012

jschoonh

41

goede avond Snow, onder voorbehoud is dit wat ik weet.
Om een visum te verkrijgen heb je nodig een belasting nummer en dat is geen probleem die kun je halen bij het belasting kantoor.
Bewijs van inkomsten, het makkelijkste is een Turkse bankrekening met voldoende erop maar het mag ook b.v een jaaropgaaf zijn en de laatste salaris slip of een bank / spaar rekening in Nederland (jouw naam moet daar in alle gevallen op vermeld staan). Als dit bewijs van inkomsten uit Nederland komt moet het hier door een beëdigt tolk vertaald worden en bevestigd worden bij een notar. Klinkt als moeilijk maar in de praktijk valt het mee.
Het moeilijkste voor jou is je bewijs van huisvesting normaal is dat een Tapu of een huurcontract en ik neem aan dat je geen van beide hebt.
Als je een tapu van jullie grond hebt en een beetje hulp van een Turk moet het mogelijk zijn om een ikamet voor 6 maanden te verkrijgen. Die daarna wel weer eenvoudig te verlengen is.

Als er andere ervaringen zijn laat andere hier dan aanvullingen geven

Snow schreef:

@Maria Jonker, DigiGee, jschoonh,
Ik lees jullie reacties, dus ik denk dat jullie al veel en veel meer ingeburgerd zijn.
Gezien de commotie over de nieuwe regels heb ik een vraag en ik hoop dat jullie hier iets over weten.
Wij hebben een olijfboomgaard gekocht, zijn bezig om er een huis op te verwezenlijken, (nog niet gestart, wel ontwerp van de architect)de bedoeling is dat ik er meerdere weken per jaar voor langere tijd wil zijn.
Over enkele jaren willen we ons definitief daar vestigen. Nu kunnen we dit alleen met vakantie doen.
Ik kan gaan wanneer ik wil, mijn man zit nog volop in drukke werkzaamheden. Is het dan ook mogelijk om een jaarvisum aan te schaffen, zo ja, kan je dan wel buitenom die 90/180 gewoon vrij in en uit reizen?
Ik hoop op een reactie, alvast dank daarvoor.
Warme groet
Snow®

15:01
26 januari 2012

Paul Gundogan

42

Gaan veelvuldig naar Turkije(huiseigenaar in Gundogan)en hebben in afgelopen jaren geen enkele problemen gehad met meerdere bezoeken en of visa voor die periodes.Nu is de regeling dus duidelijk gewijzigd.Hebben met diverse Nederlanders die daar ook een huis hebben overlegd en kwamen ondanks allerlei uitleg(ook via via van de lokale politie in Bodrum)niet uit komende stelling:
Stel je gaat binnen de 180 dagen (na binnenkomst) niet aaneengesloten meerder keren naar Turkije,maar je overschrijdt niet die 90 dagen,kun je dan de 181ste dag een nieuw visum krijgen? De een zegt van wel en de ander zegt nee,pas na 90 dagen.Als dat laatste waar is,heeft dat verstrekkende gevolgen voor de meesten van ons.Een verblijfsvergunning is voor de meesten van ons geen optie,want we hebben nog geen Tapu,en die schijn je nodig te hebben voor aanvraag.Wie het juiste antwoord weet mag het zeggen.

15:22
26 januari 2012

zad75455

43

Die informatie kreeg ik ook onlangs van een lokale, turkse vriend. Hij had gebeld met de politie en kreeg de mededeling dat dat er een periode tussen moest zitten maar het was daar (nog)niet duidelijk was of dat 90 of 180 dagen is. Daarnaast werd vermeld dat het voor normale toeristen c.q. huiseigenaren niet streng gehandhaaft zou worden. De regeling zou bedoeld zijn om langdurig illegaal verblijf tegen te gaan van buitenlanders die ieder kwartaal even in- en uitreizen.
Als dat zo is (ik twijfel daaraan)loop je een risico en ben je afhankelijk van de willekeur van de grensbeambte. Dat zou ik niet willen.

Wij hebben, vooruitlopend op deze ontwikkelingen, j.l. oktober onze Ikamet (verblijfsvergunning) gehaald en zijn nu van al het gelazer af.
Hiermee zijn ook een aantal administratieve hobbels opgeheven zoals telefoon/internet op naam, verzekeringen af sluiten, scooter op naam etc.
Dus heb je daar een huis dan kan je niet meer zonder Ikamet

Ben

15:37
26 januari 2012

DigiGee

44

Nee dat klopt dus niet. Het is heel simpel. Vanaf je eerste binnenkomst heb je 180 dagen. In die 180 dagen heb 90 dagen dat je in Turkije mag verblijven. Hoe jij dit invult is geheel aan jou.

Je mag de 90 dagen in één keer op maken, je mag ook 2 weken blijven, dan weg gaan, dan weer 2 weken komen en na een maandje nog een paar weekjes. Tot de 90 dagen op zijn. Dus ja. Op dag 181 krijg je een reset en begint het verhaal opnieuw.

Wanneer je dan bijvoorbeeld op dag 182 binnenkomt, heb je weer 90 dagen, die je vanaf die binnenkomst binnen 180 dagen kan gebruiken. Als jij 180 dagen hebt en dan meteen vanaf die eerste dag 90 dagen blijft, ja dan mag je inderdaad de overige 90 dagen niet in Turkije zijn en moet je wachten tot die om zijn voor je weer een nieuw toeristen visum kan krijgen.

Althans, zo denk ik dat het is en zo interpreteer ik de nieuwe regel. Heb er al heel veel over gepraat met anderen waaronder inmiddels ook consulaten en zó wordt het uitgelegd.

16:15
26 januari 2012

Maria Jonker

45

Ik heb de regeling precies zo begrepen als DigiGee hem nu uitlegt, maar als je desondanks twijfelt is de Turkse Ambassade in NL of de Nederlandse Ambassade in TR het aanspreekpunt.

16:29
26 januari 2012

jschoonh

46

Sorry hoor maar ik moet inmiddels wel een beetje lachen. Elke keer als je dit topic helemaal leest zijn er diverse momenten dat je het gevoel hebt dat iedereen begrepen heeft hoe het gaat werken. En dan begint het gewoon weer opnieuw:-).
Volgens mij is het zo al eerder beschreven maar ik denk dat het een simpele manier is om het nog een keer te vertellen
Je koopt bij binnenkomst in Turkije een strippenkaart die je 180 dagen kan gebruiken. Op deze strippen kaart staan 90 strippen van één dag. Die worden uiteraard per dag dat je in Turkije bent af gewaardeerd.
Na 180 dagen heb je een nieuwe strippenkaart nodig los van het aantal dagen dat je op de vorige gebruikt hebt.

17:11
26 januari 2012

Yasmin

47

Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende;

Mijn vriend heeft zowel een Nederlands als een Turks paspoort en is in verband met zijn professie veel in Turkije. Nu ben ik net afgestudeerd en verblijf ik het liefst samen met hem in Turkije. Helaas kwam dan daar het bericht van de veranderde visumregeling, waarbij het niet meer mogelijk is om bijv. 2 maanden in TR, dan weer een maand NL, dan weer 3 maanden TR etc te zijn.

Ik vroeg me af of iemand toevallig weet of het volgende problemen op kan leveren.; ik sta officieel in NL ingeschreven en ik werk ook voor een NL bedrijf (online, social media etc). Heb dus genoeg inkomen maar verdien dit niet in Turkije bij een Turks bedrijf. Ik wil nu graag een verblijfsvergunning of verblijfsvisum (zit hier verschil in?) aanvragen. Maakt het bovengenoemde (officieel werken bij NL bedrijf en officieel wonend in NL)met de aanvraag en het hebben van verblijfsvergunning iets uit?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp & antwoord!
Hopelijk kan iemand mij eindelijk duidelijkheid verschaffen :-)

17:44
26 januari 2012

Maria Jonker

48

jschoonh schreef:

Sorry hoor maar ik moet inmiddels wel een beetje lachen. Elke keer als je dit topic helemaal leest zijn er diverse momenten dat je het gevoel hebt dat iedereen begrepen heeft hoe het gaat werken. En dan begint het gewoon weer opnieuw:-).
Volgens mij is het zo al eerder beschreven maar ik denk dat het een simpele manier is om het nog een keer te vertellen
Je koopt bij binnenkomst in Turkije een strippenkaart die je 180 dagen kan gebruiken. Op deze strippen kaart staan 90 strippen van één dag. Die worden uiteraard per dag dat je in Turkije bent af gewaardeerd.
Na 180 dagen heb je een nieuwe strippenkaart nodig los van het aantal dagen dat je op de vorige gebruikt hebt.

jschoonh heeft gelijk; dit is een herhaling van zetten. Als mensen twijfelen aan de juistheid van de uitleg (waarvoor toch een aantal bronnen zijn aangegeven), kun je blijven schrijven en tegenstrijdige reacties blijven verwachten. Garanties kan niemand je hier geven. Vandaar mijn eerdere advies: als je twijfelt en garanties zoekt, doe het dan liever niet hier.

18:32
26 januari 2012

DigiGee

49

Ja haha sjongejonge… het kan gewoon niet duidelijker lieve mensen :)

19:24
26 januari 2012

Yasmin

50

Ik voel me niet aangesproken op boven gezegde uitspattingen, want de vernieuwde visum regels snap ik maar al te goed.

Daarom hoop ik dat iemand weet of het geen probleem is om een verblijfsvergunning aan te vragen bij officieel wonen en werken in Nederland? Ik wil zo veel mogelijk in Turkije verblijven aankomend half jaar maar sta ingeschreven in Nederland en werk voor een Nederlandse werkgever. Moet ik bijv. uitgeschreven worden in NL bij het krijgen van een verblijfsvergunning?

Ik hoor het graag van iemand :)

19:27
26 januari 2012

Yasmin

51

Of is een jaarvisum verstandiger?

19:39
26 januari 2012

DigiGee

52

Yasmin schreef:

Ik voel me niet aangesproken op boven gezegde uitspattingen, want de vernieuwde visum regels snap ik maar al te goed.

Daarom hoop ik dat iemand weet of het geen probleem is om een verblijfsvergunning aan te vragen bij officieel wonen en werken in Nederland? Ik wil zo veel mogelijk in Turkije verblijven aankomend half jaar maar sta ingeschreven in Nederland en werk voor een Nederlandse werkgever. Moet ik bijv. uitgeschreven worden in NL bij het krijgen van een verblijfsvergunning?

Ik hoor het graag van iemand :)

Nee dat maakt niet uit. Veel mensen die een verblijfsvergunning nemen wonen officieel nog in Nederland.
Je moet alleen wel een adres op geven waar je op geregistreerd wordt. Wanneer je niet getrouwd bent ook een bankrekening met geld er op wat aantoont dat je voldoende middelen van bestaan hebt.

Je moet niet uitgeschreven worden bij het verkrijgen van een vergunning. Maar Nederland heeft wel de regel dat je je uit moet laten schrijven als je langer dan 8 maanden uit Nederland vertrekt.

19:58
26 januari 2012

Yasmin

53

Super!

Heel erg bedankt :)
Bijna weer terug naar Turkije (Izmir) en dan meteen alles in werking stellen. Nogmaals bedankt voor je heldere antwoord! De gang van zaken betreft aanvragen had ik gelukkig al gevonden. Ook heel duidelijk! Fijn!

21:36
26 januari 2012

Snow

54

Hallo jschoonh.
Alles wat je omschreef wat ik hebben moet, heb ik (bel.nr, bankrek.nr, bew.van inkomsten, behalve tapu, ik heb wel een tarla). Maar er is me heel veel duidelijk geworden en ik dank je voor je genomen moeite om alles hier even uit de doeken te doen. Heel erg fijn.
De hulp van een Turk is geen probleem, inmiddels hebben we al enkele mooie vriendschappen opgebouwd.
Ik ga er mee aan de slag.
Hoop jullie nog eens raad te mogen vragen, indien nodig.
Hele mooie avond verder en tot lezens.
Warme groet
Snow®

jschoonh schreef:

goede avond Snow, onder voorbehoud is dit wat ik weet.
Om een visum te verkrijgen heb je nodig een belasting nummer en dat is geen probleem die kun je halen bij het belasting kantoor.
Bewijs van inkomsten, het makkelijkste is een Turkse bankrekening met voldoende erop maar het mag ook b.v een jaaropgaaf zijn en de laatste salaris slip of een bank / spaar rekening in Nederland (jouw naam moet daar in alle gevallen op vermeld staan). Als dit bewijs van inkomsten uit Nederland komt moet het hier door een beëdigt tolk vertaald worden en bevestigd worden bij een notar. Klinkt als moeilijk maar in de praktijk valt het mee.
Het moeilijkste voor jou is je bewijs van huisvesting normaal is dat een Tapu of een huurcontract en ik neem aan dat je geen van beide hebt.
Als je een tapu van jullie grond hebt en een beetje hulp van een Turk moet het mogelijk zijn om een ikamet voor 6 maanden te verkrijgen. Die daarna wel weer eenvoudig te verlengen is.

Als er andere ervaringen zijn laat andere hier dan aanvullingen geven

Snow schreef:

@Maria Jonker, DigiGee, jschoonh,
Ik lees jullie reacties, dus ik denk dat jullie al veel en veel meer ingeburgerd zijn.
Gezien de commotie over de nieuwe regels heb ik een vraag en ik hoop dat jullie hier iets over weten.
Wij hebben een olijfboomgaard gekocht, zijn bezig om er een huis op te verwezenlijken, (nog niet gestart, wel ontwerp van de architect)de bedoeling is dat ik er meerdere weken per jaar voor langere tijd wil zijn.
Over enkele jaren willen we ons definitief daar vestigen. Nu kunnen we dit alleen met vakantie doen.
Ik kan gaan wanneer ik wil, mijn man zit nog volop in drukke werkzaamheden. Is het dan ook mogelijk om een jaarvisum aan te schaffen, zo ja, kan je dan wel buitenom die 90/180 gewoon vrij in en uit reizen?
Ik hoop op een reactie, alvast dank daarvoor.
Warme groet
Snow®

21:38
26 januari 2012

Snow

55

@ allen die antwoord gaven op mijn vraag:
Dank jullie wel voor de moeite die jullie namen om me verder te helpen.
Dit zal zeker lukken.
Mooie avond en tot later.
Warme groet
Snow®smile

13:15
29 januari 2012

evelien

56

@snow: je haalt iets door elkaar dus even voor de duidelijkheid: een tapu is een eigendomsbewijs. Op dit bewijs staat aangegeven waar het een eigendomsbewijs van is: huis, appartement, bouwgrond, landbouwgrond. Tarla betekent landbouwgrond.

19:02
29 januari 2012

Snow

57

Hoi Evelien,
Klopt, ik weet het wat dat betekent.
We hebben een olijfboomgaard gekocht en dat valt daaronder.
Dank voor je opmerkzaamheid.
Fijne dag verder en warme groet
Snow®

14:28
29 april 2012

denizcim

58

Hoi Snow (en anderen),

Ipv een tapu (eigendomsbewijs) mag je ook een huurcontract overleggen. Het gaat er nl om dat je een officieel verblijfadres hebt. Staat je woning op naam van iemand anders (bv omdat er geen tapu is), dan kun je zgn een huurcontract afsluiten met die persoon (of iemand anders). Bij een kirtasiye (boekhandel) haal je een formulier daarvoor en dat vul je samen in, met een getuige. Stelt verder niets voor, hoeft niet naar een notaris of belastingdienst of wat dan ook. Maar op die manier voldoe je wel officieel aan de regels.

Verder kun je, zoals eerder gezegd, ook een door een beedigd tolk vertaald bewijs van inkomsten gebruiken ipv een bankrekening (tolk zorgt dan ook voor bekrachtiging door notaris).

About the Nederlanders in Turkije Forum

Forum Tijdzone: Europe/Amsterdam

Meeste gebruikers online ooit: 40

Momenteel online:
11 Gasten

Momenteel op deze pagina: Onderwerp:
1 Gast

Forum statistieken:

Groepen: 2
Forums: 16
Onderwerpen: 474

Lidmaatschap: